Brandpreventieforum Forums Bouw brandcompartimentering parkeergarage

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 48
    #1936 |

Hallo,

Ik heb een nieuwbouw parkeergarage, geheel boven maaiveld en zijkanten zijn (op wat kolommen na) helemaal open. De garage bestaat uit 3 lagen, die middels hellingbanen met elkaar verbonden zijn. Nu is per laag de oppervlakte circa 1500 m2. De bovenste laag heeft geen dak. Dit betekent dus dat er in totaal 4500 m2 parkeergarage is. Nu valt e.e.a. onder de gebruiksfunctie ‘overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen’. Voor wat betreft de brandcompartimentering is het in principe zo dat alleen besloten ruimtes in een BC moeten liggen conform bouwbesluit. Echter, bij de betreffende gebruiksfunctie geldt dat ook niet-besloten VG’s in een BC moeten liggen (bb 2.104 lid 4). Alle parkeerplaatsen zijn VG zou ik zeggen (daar vindt de voor de betreffende functie kenmerkende activiteit plaats). Dat betekent dus dat de parkeergarage in een BC zou moeten liggen, maar ik zit op ruim meer dan 1000 m2. Nu weet ik dat het geen probleem zou moeten zijn om een dergelijke parkeergarage gewoon uit te voeren als 1 groot BC, maar waar staat dat precies, zijn er publicaties van bijvoorbeeld?

Groeten,

Ron

peter coort
    Bijdrager
    Post count: 32

Kijk eens naar de SBR-publicatie: ‘Parkeergarages: Brandveiligheid en Ventilatie’.

Bij ‘open’ parkeergarages mag er daarnaast van uit worden gegaan dat rook en warmte kan wegstromen via de aanwezige gevelopeningen. Hierdoor zijn strenge eisen (als bijvoorbeeld bij toepassing van Beheersbaarheid van Brand 2007 voor gesloten parkeergarages) m.b.t. brandcompartimentering niet noodzakelijk. NEN 2443 geeft handvaten om te bepalen of de parkeergarage als open kan worden beschouwd. Anders kan een rookberekening je mogelijk helpen.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.