Brandpreventieforum Forums Bouw Brandcompartimentering kantoorgebouw.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2933 |

Beste allen,

Aller eerst de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Wellicht stel ik hier een domme vraag maar ik stel hem toch.
    Ik ben voor mijn studie bezig met het in kaart brengen van de brandveiligheid van een kantoorgebouw (uit 1980).
    Nu moet ik een advies schrijven dat geupdate is naar BB2012.
    Ik kan alleen nergens vinden wanneer interne brandcompartimentering vereist is. Ik weet wel dat een brandcompartiment niet groter mag zijn dan 1000m2, maar ik ga er gemaks halve vanuit dat iedere verdieping zijn Eigen brandcompartiment is, maar nogmaals, wat de eisen zijn weet ik niet.
    of wordt er simpelweg gekeken 1 gebouw heeft 7 verdiepingen, per verdieping is het 350m2 (x7 = 2450m2) dus interne brandcompartimentering is vereist?

Ik hoor graag jullie mening.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Ook de beste wensen,

Een kantoor uit 1980 stamt van voor het Bouwbesluit, maar de kans is groot dat betreffende gemeente ook destijds al compartimentering heeft geëist. Hoe deze werd uitgevoerd, hing af van de architect, maar traditioneel werd dit inderdaad per verdieping georganiseerd. Of dit bij jouw pand ook zo is, zul je allereerst moeten onderzoeken. Bijvoorbeeld op oude tekeningen. Vervolgens zul je moeten kijken of de brandcompartimenten ook daadwerkelijk bestaan. In 1980 werd anders aangekeken tegen brandwerendheid en WBDBO als nu. Denk bijvoorbeeld aan spiegeldraadglas en brandoverslagberekeningen. Dit nog afgezien van de kwaliteit van het uitgevoerde werk.

Als dit het eerste moment is dat er aandacht is voor brandveiligheid sinds de bouw van het pand, zul je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat het gebouw nu 1 groot brandcompartiment is en dat niet wordt voldaan aan de huidige wetgeving en dat maatregelen noodzakelijk zijn. Dit hoeft overigens niet automatisch te betekenen dat moet worden overgegaan tot brandcompartimentering; misschien zijn gelijkwaardige oplossingen mogelijk.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.