Brandpreventieforum Forums Bouw brandcompartimentering in kap gezondheidszorg / logiesgebouw

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 25
    #1917 |

Ik heb de volgende casus :

Ik heb een bestaand gebouw, dat verbouwd is tot een gebouw met gezondheidszorgfunctie ( bedgebonden patienten ) en logiesfunctie. Het gebouw bestaat uit vier bouwlagen. Op de tweede verdieping ( vierde bouwlaag ) bevindt zich het logiesgedeelte.

In de bouwvergunning is bepaald dat de tweede verdieping een brandcompartiment is. Daarnaast is deze verdieping verticaal verdeeld in enkele brandcompartimenten doorgetrokken tot aan de kap. De logiesverblijven zijn subbrandcompartimenten, evenals een technische ruimte.

In werkelijkheid is dit echter anders uitgevoerd. De verticale compartimentering tot aan de kap is achterwege gelaten. Men heeft nu een soort van binnendoos van 60 minuten wbdbo gemaakt, waarin de logiesverblijven, cv ruimte, gangen e.d. liggen, rekening houdende met subbrandcompartimentering. Anders gezegd, de brandwerendheid ligt in het verlaagde plafond en de wanden.

Feit is dat boven dit plafond / compartiment dus nog een kapconstructie zit met een oppervlakte van zo’n 650 m².

Een brand in die kap is van buitenaf moeilijk bestrijdbaar. Daarnaast heb je als repressieve dienst geen mogelijkheid van binnenuit de bestrijden, als je dat al zou willen. Je kunt er simpelweg niet bij en hebt een vuurzee van 650 m² boven je.

Hoe ga ik hier mee om ?

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.