Brandpreventieforum Forums Bouw Brandcompartimenten

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #2824 |

Ik ben voor een opdracht voor school bezig met het indelen van een verdieping in een woongebouw en heb een aardige discussie met mijn leraar.
    Ik heb als uitgangspunt genomen dat elke woning op de verdieping een BC is en die komen uit op een EBV die weer uitkomt op het trappenhuis als EBV.
    Ook zit er een brandweerlift in het gebouw en die komt ook uit op een EBV die weer niet uitkomt op de voordeur van een woning.

Ik heb de tekening even bijgevoegd.

Mijn leraar zegt dat de hele verdieping exclusief kern een BC is en de woningen sub-BC.
    Het gaat om een gebouw met een hoogte van 76 meter.

Ik hoop dat er hier iemand is die dit vaak in de praktijk moet toepassen en mij dus uitsluitsel kan geven wat nu de goede oplossing is.

[attachment=0]brandcompartimenten tekening BC1.pdf[/attachment]
    brandcompartimenten tekening BC1.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    marcel jansen
    Bijdrager

Ik heb de tekening nog heel iets aangepast omdat er niet 2 meter zat tussen de vluchtroute uitgang en de trappenhuis ingang. Ik kan het bericht hierboven niet meer aanpassen en heb de tekening dus in dit bericht gevoegd.

[attachment=0]brandcompartimenten.pdf[/attachment]
    brandcompartimenten.pdf

Attachments:
    Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

Geef je leraar het ‘praktijkboek bouwbesluit 2012’ even te lezen, rondom blz. 100 staat het uitgelegd. De systematiek is sinds 2012 veranderd. In het Bouwbesluit 2003 was het zoals je leraar het uitlegt, maar tegenwoordig moet het op de manier zoals jij het aangeeft. Een woonunit is gelijktijdig een brandcompartiment, een sub-BC en een beveiligd sub-BC. Je BC mag 1000 m2 zijn, maar zodra je groter gaat dan 500 m2 moet je intern gaan compartimenteren in bev.sub-BC.

Of het met de nieuwe regels nu beter en leesbaarder is geworden laat ik even in het midden.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- … -2012.html

Wanneer je docent het nog niet wil geloven, doe je het volgende:
    – Laat hem het verschil zien tussen bb2003 art. 2.105 lid 2 (3 is niet aangestuurd bij woongebouwen) in combinatie met art. 2.117 lid 5 , en de huidige opmaak van bb2012 art. 2.83 lid 5. (‘een’ betekent in het bouwbesluit ‘ten hoogste één’)
    – vraag hem aan te tonen met de artikeltekst van bb2012 dat er in een brandcompartiment meerdere woonfuncties mogen liggen, en dat een woonfunctie een beschermd sub-BC ‘is’ (het woordje ‘zijn’ in plaats van ‘liggen in’). In bb2003 stond die eis in art. 2.117 lid 2, aangestuurd voor woongebouwen. Nu bestaat die eis niet meer.

dat gaat hem niet lukken… :)

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Ik ben voor een opdracht voor school bezig met het indelen van een verdieping in een woongebouw en heb een aardige discussie met mijn leraar.
    Ik heb als uitgangspunt genomen dat elke woning op de verdieping een BC is en die komen uit op een EBV die weer uitkomt op het trappenhuis als EBV.
    Ook zit er een brandweerlift in het gebouw en die komt ook uit op een EBV die weer niet uitkomt op de voordeur van een woning.

Ik heb de tekening even bijgevoegd.

Mijn leraar zegt dat de hele verdieping exclusief kern een BC is en de woningen sub-BC.
    Het gaat om een gebouw met een hoogte van 76 meter.

Je leraar gaat nog uit van Bouwbesluit 2003; die is op 1 april 2012 vervallen. Volgens Bouwbesluit 2012 moet inderdaad elke woning een apart brandcompartiment zijn (en tevens subbrandcompartiment en beschermd subBC).

Let op de hoogte van je gebouw: als de hoogste vloer hoger ligt dan 70 meter valt het buiten het toepassingsbereik van het Bouwbesluit 2012. De prestatie-eisen uit het Bouwbesluit 2012 zijn dan niet van toepassing; voor het hele gebouw moet dan als het ware één grote gelijkwaardige oplossing gerealiseerd worden.

Moderator

let wel, 70 meter boven het MEETNIVEAU. :) wezenlijk verschil. Wanneer je in art. 1 leest wat het meetniveau dan is, kun je daar best wel leuk mee spelen door niveauverschillen in je terrein aan te brengen.

marcel jansen
    Bijdrager

Bedankt voor de snelle reacties en ik dacht ook wel dat ik gelijk had. Voor de opdracht is er besloten om wel BB 2012 toe te passen al is het gebouw hoger dan die 70m. Nu mijn leraar nog overtuigen, maar dat komt vast wel goed.
    Nu de plint van het gebouw nog even indelen.

marcel jansen
    Bijdrager

Heeft iemand hier misschien een overzichtelijk Bouwbesluit toetsing over brand zodat ik een idee heb hoe zo’n document in elkaar zit, ik heb nu wel een aantal kreten en artikelnummer samengevoegd maar het document loopt nog niet lekker.

Moderator
    marcel jansen
    Bijdrager

Ik heb de begane grond ook ingedeeld nu, misschien dat er iemand naar kan kijken voordat ik het ga bespreken met mijn leraar.

[attachment=0]Brandcompartimenten bgg.pdf[/attachment]
    Brandcompartimenten bgg.pdf

Attachments:
    Moderator

Wat ik op het eerste oog al vreemd vindt, is dat je een wokkeltrappenhuis toepast (blijkbaar behoefte hebt aan twee afzonderlijke vluchtroutes dus, en deze op de begane grond weer in een ruimte laat samenvallen… Je moet ze waarschijnlijk tot aan de openbare weg afzonderlijk houden, dus met brandscheidingen ertussen en minimaal 5 meter uit elkaar qua uitgang.

Verder heb je nogal wat ‘drukke’ functies in je gebouw. Heb je personenaantallen per functie opgesteld, en heb je berekend of het qua opvang- en doorstroomcapaciteit kan?

Later nog eens wat diepgaander naar kijken…

Moderator

Op een ander forum zag ik deze voorbijkomen.
    http://www.ph-bouwadvies.nl/wp-content/ … Extern.pdf

marcel jansen
    Bijdrager

Super dat je er al zo snel naar gekeken hebt.
    Het is een bestaand gebouw wat tot op de constructie gesloopt wordt, daarom zit de trap zo.(voor de opdracht moeten we wel BB2012 voor nieuwbouw gebruiken)
    Het gaat in deze opdracht meer om de indeling van compartimenten en vluchtlengtes en niet zo zeer over het berekenen van de doorstroomcapaciteit en bezetting. Voor het trappenhuis zal het denk ik ook niet voldoen omdat het gebouw 60 appartementen telt die op die trappen zijn aangewezen.

Die link is ook erg handig, mooi alles op een rijtje zo.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

@ Joachim

Even terug op je opmerking over het meetniveau dan je hier mee kan spelen.
    Het komt bij mij over dat jij suggereert, door het spelen met het meetniveau, dat er geld valt te besparen ten koste van de brandveiligheid of begrijp ik je niet helemaal.

Moderator

besparing op veiligheid zou ik het niet willen noemen, maar door het slim indelen van je gebouw en terrein kun je een gebouw neerzetten wat én aan de eisen voldoet (dus even veilig is dan een gebouw wat anders is ingedeeld), én wat betaalbaarder is dan dat andere gebouw.

Je lost je veiligheid dus op een andere manier op, die even veilig is maar goedkoper.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.