Brandpreventieforum Forums Bouw Brandcompartiment-stookruimte

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #579 |

Ingevolge 4.88 , lid 4, BB is een ruimte met een opstelplaats voor verbrandingstoestellen met een nominaal vermogen van meer dan 130 kW een stookruimte. Ingevolge 2.104, lid 2, ligt deze ruimte in een brandcompartiment. Dat betekent m.i. dat dit compartiment uitsluitend bedoeld is voor deze stookruimte. Mag deze ruimte, dus dit aparte compartiment, óók gebruikt worden als opstelplaats van installaties zoals installaties voor GSM en/of UMTS apparaten?

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

Indien de umts en gsm apparatuur hoofdzakelijk bestaat uit staalachtige producten dan behoef je mijns inziens hierover niet te krampachtig over te doen.

Zie in relatie hiermee ook bijlage 3 artikel 3 lid 4 van de bouwverordening. Dit zou je als een kapstokartikel kunnen gebruiken als je UMTS en of GSM apparatuur zou willen verbieden in een stookruimte.

zie ook toelichting BB artikel 4.88 ,,, in beginsel, bla bla.

Het is ook mogelijk dat voor ruimte ten behoeve van umts en of gsm apparatuur speciefieke eisen gelden, waarvan ik niet op de hoogte ben.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Er staat nergens dat die stookruimte UITSLUITEND voor stookapparatuur bestemd is, wat dat betreft zou je haar ook met andere techniek mogen combineren, zelfs gebouwtechniek zoals luchtbehandeling etc., wanneer dat geen problemen oplevert.

Wel even met beleid doen… wanneer je stookunits de brand in gaan, welke onderdelen van je installatie wil je dan absoluut werkend houden? Die zou ik dus persoonlijk niet in een stookruimte-BC combineren.

Voor wat betreft een UMTS-mastje, denk ook aan de schade aan derden die je kunt veroorzaken, en wat een verzekeraar hiervan kan vinden.

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Ondergraaf je dan niet het idee van een stookruimte?

Is het dan beter om bij een eerst volgende wijziging stookruimte anders te defineren? (technische ruimte, welke tevens opstelplaats is voor een verwarmingsinstallatie met een nominaal vermogen van…)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

En wat is het ‘idee’ van een stookruimte dan precies? Is dat het , of het beperken van een brand die in dat apparaat zou kunnen ontstaan, en zo het ?

Er is geen afmetingseis gegeven voor een stookruimte, er wordt nergens gezegd dat je niet mag samenvoegen, en het verschil tussen een stookinstallatie en andere techniek is mij ook niet geheel duidelijk. Zelfs opslag zou je kunnen combineren, mits je de installaties toegankelijk en blusbaar houdt.

De bouwverordening geeft je al wat handvatten om het geheel leefbaar te houden, en daarnaast valt een dergeljik grote installatie (dacht ik) ook nog eens onder het scope van de milieu-meldingsplicht, waardoor je de PGS-2 erop van toepassing kunt brengen. Zelfs als de complete ketel ontploft zou alles buiten het compartiment dus ‘veilig’ moeten zijn.

Vandaar mijn opmerking dat je in principe alles wat niet ‘veilig’ hoeft te staan, in dat compartiment kunt combineren. Als het maar niets met de aanwezigheid van mensen te maken heeft, die proberen we ten slotte te beschermen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.