Brandpreventieforum Forums Bouw Brandcompartiment, branddeur en art 2.105/2.112 lid 1

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #652 |

Ik heb een vraag aan jullie. Er is een bouwvergunning aangevraagd voor het doorbreken van een halve muur (+/- 4 meter) tussen 2 woningen met ieder een andere eigenaar en een eigen kadastraalnummer. En nu loopt het stuk op art 2.112 lid 1 van het bouwbesluit: "Een brandcompartiment strekt zich uit over niet meer dan één perceel."

Als oplossing die wordt aangedragen is het samenvoegen van de woning dan mag het wel. Alleen daar gaat 1 van de eigenaren niet aan meewerken. Heb de afwijzing binnen. Dus dat is in dit geval geen optie. Probleem is wel dat we (ik en mijn vrouw) de aangrenzende woning al wel hebben aangekocht. (ja ook eerst geinformeerd zowel bij de gemeente en de architect, was allemaal geen probleem zeiden ze)

http://www.brandpreventieforum.nl/forum/bouw-f1/wettelijke-definitie-van-een-perceel-t434.html Draaien met de definitie gaat ook niet lukken denk ik als ik de link lees.

Zat zelf te denken aan een zelfsluitende schuif branddeur. Als ik die zou plaatsen heb ik dan weer 2 brandcompartimenten als deze voldoet aan de 60 minuten norm en bestaan dat soort deuren? Of een woningsprinkler of een andere oplossing.

Weet iemand een oplossing?
    Bij voorbaat onze dank!

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Ik heb een vraag aan jullie. Er is een bouwvergunning aangevraagd voor het doorbreken van een halve muur (+/- 4 meter) tussen 2 woningen met ieder een andere eigenaar en een eigen kadastraalnummer. En nu loopt het stuk op art 2.112 lid 1 van het bouwbesluit: "Een brandcompartiment strekt zich uit over niet meer dan één perceel."

Als oplossing die wordt aangedragen is het samenvoegen van de woning dan mag het wel. Alleen daar gaat 1 van de eigenaren niet aan meewerken. Heb de afwijzing binnen.

De enige wedervraag die bij mij opkomt is…

welke bewoners willen nu een tussenmuur verwijderen waardoor er twee woningen worden samengevoegd. één is het er al niet mee eens. das logisch

Voor zo’n bouwaanvraag moet je toch twee meewerkende burgers hebben?

kan je dit verder uitleggen hoe het zit?

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Ik ben ook wel benieuwd naar de reactie op de post van Guust. Vind het een beetje een vreemde situatie… (in dat kader vraag ik me ook af wat je hier bedoelt met ‘een halve muur’.

Maargoed, even weer ontopic: een brandwerende deur (60 minuten WBDBO) zou inderdaad een oplossing kunnen zijn in dit geval. In dat geval zit je wel weer met andere eisen (denk aan geluidswering, maar daar is dit forum niet voor).

Wat betreft jouw andere vraag: nee je hoeft geen twee meewerkende burgers te hebben. Jij mag gewoon een vergunning verlenen voor het plaatsen van die deur, mits die aan bovenstaande voorwaarde voldoet. Dat de buurman het hier niet mee eens is is in feite niet jouw probleem, dat is een kwestie tussen buurman A en B. (Uiteraard is dit geen wenselijke situatie.)

humptydumpty
    Bijdrager
    Post count: 2

Als oplossing die wordt aangedragen is het samenvoegen van de woning dan mag het wel. Alleen daar gaat 1 van de eigenaren niet aan meewerken. Heb de afwijzing binnen.

De enige wedervraag die bij mij opkomt is…

welke bewoners willen nu een tussenmuur verwijderen waardoor er twee woningen worden samengevoegd. één is het er al niet mee eens. das logisch

Voor zo’n bouwaanvraag moet je toch twee meewerkende burgers hebben?

kan je dit verder uitleggen hoe het zit?

@Guust
    Om je laatste vraag als eerste te beantwoorden. "Voor zo’n bouwaanvraag moet je toch twee meewerkende burgers hebben?" Nee hoor, de handtekening van 1 belanghebbende is voldoende voor de aanvraag.

Even kort: Bewoner en eigenaar bij 1 object zijn niet dezelfde persoon.
    Lang:
    Ik ben huurder en heb een optie op het pand bij overlijden van de verhuurder.
    Het naast het gehuurde pand gelegen pand is aangekocht.
    de aankoop hebben we en een architect en de gemeente gevraagd (mondeling) of we toestemming kregen voor een doorbraak. (de woonkamers liggen naast elkaar en zijn ongeveer 9 meter diep, we willen ongeveer 4 meter tussenmuur weg halen) Ja was het antwoord, geen probleem. Dus pand aangekocht en tekeningen en constructieberekening laten maken en aanvraag ingedient. Precies zo als het hoort. Toen begon het gelazer. Brief van de gemeente dat we wilden samenvoegen. Ik bellen nee we kunnen niet samenvoegen want we krijgen geen toestemming daarvoor van de verhuurder.

De verhuurder wil wel toestemming geven aan een constructieve doorbraak voor het samenvoegen geeft de verhuurder geen toestemming. Het verschil zit hem in het feit dat bij een constructieve doorbraak er wel 1 woning onstaat maar geen gezamelijk bezit, muur er tussen en je hebt je eigen bezit weer terug. Bij samenvoegen is dat niet het geval. Daarom wil de verhuurder dat niet. Ik kan smeken wat ik wil maar samenvoegen krijg ik nooit toestemming voor, muurtje doorbreken wel.

Dus ik de boel aan de gemeente uitgelegd. Ze gingen kijken, later nog eens gebeld, ja ze wachten nog op goedkeuring van 2 onderdelen maar het zag er goed uit. En nu hebben ze dus wat gevonden art 2.105/2.112 lid 1 dus samenvoegen of de vergunning word geweigerd. Want een brandcompartiment mag zich maar over 1 perceel uitstrekken. Dat is de enige reden waarom we niet mogen doorbreken de rest is allemaal geen beletsel. (dat de gemeente beleidsvrijheid heeft met betrekking tot het toepassen van de definitie "een perceel" begrijp ik na het lezen van dit forum wel maar blijkbaar willen ze dat niet :?: dus heeft het geen zin om me daarop vast te bijten)

En als het dan nut had ok maar sprake van extra brandgevaar is er niet als samenvoegen het enige beletsel is om de vergunning te verlenen. Daar is die regelgeving toch voor geschreven, brandgevaar, en niet om de boel te manipuleren?

Ondertussen staat de boel stil en hebben we geen woning terwijl de kosten door lopen. Nog even en dan hoeft het niet meer, dan zijn de spaarcentjes op.

@Leon
    Waarom zou ik problemen krijgen met geluidswering? Wat zou zo’n zelfsluitende schuifdeur ongeveer kosten? Kan nergens prijzen vinden. De doorbraak is 3600L bij 2400H. Heb trouwens ook nog 40 a 50 cm over tussen de bovenkant van de doorbraak en het plafond.

Zouden we inplaats van een zelfsluitende schuifdeur een zelfsluitende brandwerende doek mogen gebruiken?

Dus als jullie of een ander een oplossing hebben graag! Juridisch of technisch maakt niet uit.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

voor een beetje deur bij deze afmeting zou ik rekenen op zo’n € 3.000,– (ruim ingeschat).

Een scherm zou ook kunnen, bel even met bijvoorbeeld Hoefnagels (http://www.hoefnagels.com/default.asp?pageID=7&Title=Contact). Die kunnen je zo een indicatie geven (zal ongeveer even duur zijn als je deur).

Ps de uitleg van de casus biedt wel duidelijkheid nu. Brandscheiding is inderdaad de snelste oplossing

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Ik zeg niet dat je specifiek problemen krijgt met je geluidswering, maar daar zijn wel eisen voor. Zolang het twee percelen zijn blijf je elkaars buurman en het BB zegt in zekere zin dat je geen last van elkaar mag hebben (om het maar simpel te verwoorden). In geval van verbouwing KUN je hier GEDEELTELIJK ontheffing op krijgen, maar het blijft een punt van aandacht. Daar moet dan wel bij gezegd worden dat brandwerende deuren een betere geluidsisolatie hebben dan een standaard woningbouw-deurtje, maar toch. In dat opzicht kan ik je wel meteen verklappen dat zo’n doek het niet gaat redden. Brandwerend of niet… :adviseur:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.