Brandpreventieforum Forums Bouw brandcompartiment >1000m2

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #175 |

Ik heb een vraag naar aanleiding van het bouwen van een atrium in een verzorgingshuis / appartementencomplex. Het brandcompartiment waarin het atrium zich bevind is >1000m2. Volgens het bouwbesluit is dit niet toegestaan en zullen de bovenste gallerijen van het atrium dicht moeten worden gezet om onder de 1000m2 uit te komen. Dit is echter niet gewenst.

Nu heb ik in het blad ‘bouwregels in de praktijk’van maart 2006 gelezen dat een brandcompartiment >1000m2 wel is toegestaan als zich in dat compartiment geen ruimte bevindt met een slaapbestemming (hier wordt verwezen naar SBR Praktijkrichtlijn ‘Brandveiligheid in hoge gebouwen’).

Heeft iemand al eerder met dit bijltje gehakt of kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?

Met vriendelijke groeten,

Ingrid Verhulst

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik heb nog nooit van het verband tussen brandcompartimenten >1000m2 en en geen slaapbestemming gehoord.

Wat mischien wel een mogelijkheid is, is om een rook en warmte afvoer installatie aan te brengen. Hiermee kan o.a. aangetoond worden dat het artium een zodanige ventilatie heeft dat het volgens het bouwbesluit als niet besloten ruimte kan worden beschouwd en dus geen brandcompartiment is.

Dit word vaker gedaan in atria omdat een rook en warmte afvoer installatie ook handig is bij het regelen van de temperateur in het atrium.

ingrid
    Bijdrager

Bedankt voor je reactie!
    Had hier ook nooit eerder van gehoord.
    Heb al een RWA installatie in het atrium. Dit kan in dit project echter niet worden gelijk gesteld aan een buitenruimte. Het is namelijk een verblijfsgebied. Het atrium wordt gebruikt als activiteitenruimte voor de bewoners.

Sleutelbeheerder

Bedankt voor je reactie!
    Had hier ook nooit eerder van gehoord.
    Heb al een RWA installatie in het atrium. Dit kan in dit project echter niet worden gelijk gesteld aan een buitenruimte. Het is namelijk een verblijfsgebied. Het atrium wordt gebruikt als activiteitenruimte voor de bewoners.

Als ik het goed heb hoefd dit helemaal geen belemmering te zijn en kan een veblijfsruimte prima een niet besloten ruimte zijn. Echter zal er wel een flinke ventilatievoud moeten zijn om het als niet besloten ruimte te kunnen zien. Over dit onderwerp kun je je perfect in laten lichten door een leverancier van rook en warmte afvoer systemen.

[*]Colt[/*:m][*]Brakel atmos[/*:m][*]bovema[/*:m][/list:u]
    ingrid
    Bijdrager

Heb al contact gehad met Brakel Atmos. Zij hebben geadviseerd om de bovenste gallerijen dicht te zetten met brandwerende puien. Dit is echter niet gewenst. :?
    Ben erg benieuwd of er nog andere oplossingen zijn…

Sleutelbeheerder

Heb al contact gehad met Brakel Atmos. Zij hebben geadviseerd om de bovenste gallerijen dicht te zetten met brandwerende puien. Dit is echter niet gewenst. :?
    Ben erg benieuwd of er nog andere oplossingen zijn…

Ooh jammer, dit is waarschijnlijk omdat er te weinig hoogte is boven de bovenste gallerijen om de rookopbouw kwijt te kunnen.

Dan zou ik het zo ook niet weten. Mischien zou je eens met de brandweer in gesprek kunnen gaan welke gelijkwaardige oplossing zij het liefst zien.

jeroenjeroen
    Bijdrager
    Post count: 26
    ingrid
    Bijdrager

Bedankt voor jullie reacties. Het stroomschema is erg duidelijk!
    Mochten er nog interessante ontwikkelingen zijn, dan hou ik jullie op de hoogte.
    Als er mensen nog goede info hebben, dan zie ik jullie reacties natuurlijk nog altijd graag tegemoet.

armand
    Bijdrager
    Post count: 2

Misschien is het een oplossing om oprolbare brandschermen toe te passen. Hiermee blijft de bovenste verdieping vrij van rook. Deze zijn enkel zichtbaar bij brandalarm.

http://www.brakel-atmos.com/visie/index6.html

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.