Brandpreventieforum Forums Gebruik Brandblusser in de keuken verplicht?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #2968 |

Hallo Allemaal,
    Is het in een woongebouw voor zorg verplicht om een brandblusser te hebben in de keuken?
    Ons onderhoudsbedrijf stelt dat dit verplicht is conform BB2012 artikel 6.31 lid 1.

Andere blusmiddelen kunnen nodig zijn als er als gevolg van het gebruik van een gebouw een situatie kan ontstaan waarbij water als blusmiddel ontoereikend of gevaarlijk is.

Naar mijn idee kan men dus volstaan met een blusdeken en is een brandblusser niet verplicht.
    Of zie ik iets over het hoofd?

Groet,
    Richard

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

In dat artikel staat het volgende:

Voor zover daarin niet reeds voldoende door de aanwezigheid van brandslanghaspels is voorzien, is een gebouw voorzien van voldoende draagbare of verrijdbare blustoestellen om een beginnende brand zo snel mogelijk door in het gebouw aanwezige personen te laten bestrijden.

In de gemeenschappelijke routes heb je als het goed is ook brandslanghaspels hangen, dus is het niet per se noodzakelijk ook nog eens een apart blusmiddel in de keuken te hebben. Het advies om nog wel een blusser of een deken neer te hangen is verstandig, omdat het inderdaad vaak branden zijn waar je geen water op moet gooien, maar het is geen verplichting.

Richard Bakker
    Bijdrager

Joachim,
    Bedankt voor je reactie!
    Dit is wat ik ook dacht.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Let wel, de blusdeken is geen vervanger voor een draagbaar blustoestel.
    Dus een draagbaar blustoestel ipv een haspel zou kunnen, een blusdeken ipv een haspel dus niet.
    En verder sluit ik me bij het antwoord van Joachim aan.

Richard Bakker
    Bijdrager

Object is voorzien van voldoende brandslanghaspels. Echter stelt ons onderhoudsbedrijf dat je in de keuken niet moet blussen met water en dus een draagbaarbaarblusmiddel verplicht is. De branden die hier kunnen ontstaan zijn naar mijn idee beter te blussen met een deken dan met een brandblusser. Tevens maken wij hier gebruik van inductiekookplaten. Hierdoor is de kans op brand en vlam in de pan klein. (Is vlam in de pan mogelijk met inductie koken? Er is geen ontstekingsbron)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Volgens Arbo zou dat kunnen, omdat je het dan over een werkplek hebt. Zolang die woning niet onder de arbo-regels valt zul je het moeten doen met het bouwbesluit en voor de rest common sense.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

En de Arbo gaat er in beginsel van uit dat je het met de regels van het Bouwbesluit voldoende hebt geregeld.
    Alleen als je een heel bijzondere werkplek hebt, zouden mogelijk andere brandblusmiddelen extra noodzakelijk zijn. Maar dat moet dan blijken vanuit de risicoinventarisatie & evaluatie die volgens de arbowet verplicht is.

fred vos
    Toeschouwer
    Post count: 275

(Is vlam in de pan mogelijk met inductie koken? Er is geen ontstekingsbron)

Die is daarvoor ook niet nodig.
    De meeste kleine blusmiddelen (draagbare blustoestellen) zijn ‘ binnen’ contraproductief; zo ook zeker bij een ‘vlam in de pan’ (keuken)brand.
    Bij inductie koken e.d., maar dus ook bij gas, geldt: ten 1e energietoevoer uitschakelen!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.