Brandpreventieforum Forums Bouw Brand-+rookvrije trap in open verbinding met verblijfsgebied

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 52
    #2389 |

Ik ben al de hele dag met een brandveiligheidonderzoek bezig en zit nu op een punt dat ik mijn eigen vak even niet meer scherp zie (klinkt vast bekend :D )

Het betreft een bestaand kantoorpand van 5 bouwlagen. Er zijn 2 trappenhuizen waarvan 1 op de begane grond in open verbinding staat met de kantoortuin en de receptie.
    Hij leidt naar de bovenliggende 4 verdiepingen (hoogste vloer 13,20) waar elke keer een zelfsluitende deur toegang geeft tot die etage.
    (alle scheidingen en deuren van draadglas :shock: , maar dat is al getackeld).

Nu geeft artikel 2.165 van afd. 2.18 voor bestaande bouw aan dat trappen waarin meer dan 12,5 meter moet worden overbrugd, uitgevoerd moeten worden als brand- en rookvrije vluchtroute…
    Heb dus het idee dat deze trap tot aan vloer van de begane grond moet worden gedicht om zodoende het label ‘verkeersruimte’ (zie definitie ‘brand-en rookvrije vluchtroute) te krijgen. De kantoortuin/receptie zijn immers verblijfsgebied en mag en kan ik dan niet tot verkeersruimte bombarderen (wil ik ook niet, anders moet dan ook brand-en rookvrij worden :F: )
    Klopt mijn conclusie dat de trap dicht moet??

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Ja, mits de bovengelegen bouwlagen over voldoende andere vluchtmogelijkheden beschikt, dat het bewuste trappenhuis geen rookvrije vluchtroute hoeft te bevatten; Dan is immers geen sprake meer van een vluchttrappenhuis.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Zitten er nog brandbeveiligingsinstallaties in die ruimte waar de kantoortuin/receptiebalie zijn?

brandpreventist
    Bijdrager

In het pand zitten per verdieping een aantal automatische melders en handbrandmelders. Die automatische melders zijn zodanig geplaatst dat het lijkt of in eerste instantie de kantoortuin wel ingedeeld was in allemaal aparte kantoortjes en alleen de gangen voorzien waren van automatische melders.
    Oftewel rookmelders in een lijn achter elkaar in het midden van het pand om de pantry’s en toiletten heen.
    Hoezo? Zou jij dat eventueel als gelijkwaardig aandragen? Zijn er situaties bekend waar dit zo is?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Nee, het zou kunnen dat er een RWA was waardoor het beschouwd zou kunnen worden als buitenruimte

brandpreventist
    Bijdrager

Nee, het zou kunnen dat er een RWA was waardoor het beschouwd zou kunnen worden als buitenruimte

Nee helaas. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!! (geldt voor beiden natuurlijk :D )

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

In het pand zitten per verdieping een aantal automatische melders en handbrandmelders. Die automatische melders zijn zodanig geplaatst dat het lijkt of in eerste instantie de kantoortuin wel ingedeeld was in allemaal aparte kantoortjes en alleen de gangen voorzien waren van automatische melders.
    Oftewel rookmelders in een lijn achter elkaar in het midden van het pand om de pantry’s en toiletten heen.
    Hoezo? Zou jij dat eventueel als gelijkwaardig aandragen? Zijn er situaties bekend waar dit zo is?

Van het bouwkundige verhaal heb ik geen verstand, maar over de projectering van de rookmelders kan ik je wel wat verder helpen. Er is waarschijnlijk gedeeltelijke bewaking geëist. Het is bij deze bewakingsomvang toegestaan om een kantoortuin alleen in de denkbeeldige verkeersruimte van rookmelders te voorzien. Vandaar deze manier van projecteren.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.