Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Brand meld installatie aan boord van een schip montage

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1506 |

Hallo allemaal,

Ik ben elec op een sleephopper en daar twijfel ik aan de aangelegde brandmeld installatie. Een voorbeeldje is dat de ringleiding van het voorschip naar het achterschip in 1 kabel zit, en dat de installatie is uitgevoerd in YmVk kabel…..
    Welke voorschriften gelden er op een schip is nu mijn vraag. zodat ik deze kan gaan opvragen en daarme de ETD voor hun
    hoofd mee kan gaan slaan :-)

Alvast bedankt !!!

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Welke voorschriften gelden er op een schip is nu mijn vraag

Op land kennen we de NEN 2535 voor brandmeldinstallaties, dit is geregeld in Gebruiksbesluit. Deze norm heeft als uitgangspunt de delen van de EN 54

Voor scheepvaart is andere regelgeving van toepassing. Veelal zijn de IMO eisen van toepassing. Op onderstaande site staan wat handige linkjes hiervoor:
    http://www.nifv.nl/web/show/id=102782

Of YmvK kabel toegestaan is geen idee, maar zal het niet zomaar uitsluiten dat het gewoon nog mag ook. Aangelegd volgens een vage koreanse norm. Als het voldoet aan de IMO en voor de eigenaar nog belangrijker door de verzekeraar goed gekeurd is dan vindt iedereen het prachtig.

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Wat ik weet is dat er veelal verschillende eisen zijn en dat dit te maken heeft met de vlag waaronder het schip vaart. Deze eisen zijn dus bij de rederij bekend.

Succes….

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.