Brandpreventieforum Forums Bouw Brand en rookvrije vluchtroute in woongebouwen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 20
    #601 |

Ik wil even iets voorleggen, misschien zie ik iets over het hoofd.
    En met al die aanwezige kennis hier kom ik er denk ik wel uit.

We hebben een woongebouw nieuwbouw met het hoogste verblijfsgebied op 9 meter.

Artikel 2.158 zegt dat wanneer een hoogte hoger dan 8mtr. overbrugd moet worden een brand en rookvrije vluchtroute wordt voorgeschreven. De tabel stuurt geen woonfunctie aan.

Volgens artikel 2.106 lid 4 kan er tussen een BC en een besloten ruimte waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert reductie worden toegestaan van 30 minuten. Dit lid wordt alleen bij woongebouwen aangestuurd.

Spreken deze leden elkaar niet tegen en welke status heeft het trappenhuis in een woongebouw dan wel?

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Ik wil even iets voorleggen, misschien zie ik iets over het hoofd.
    En met al die aanwezige kennis hier kom ik er denk ik wel uit.

We hebben een woongebouw nieuwbouw met het hoogste verblijfsgebied op 9 meter.

Artikel 2.158 zegt dat wanneer een hoogte hoger dan 8mtr. overbrugd moet worden een brand en rookvrije vluchtroute wordt voorgeschreven. De tabel stuurt geen woonfunctie aan.

Volgens artikel 2.106 lid 4 kan er tussen een BC en een besloten ruimte waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert reductie worden toegestaan van 30 minuten. Dit lid wordt alleen bij woongebouwen aangestuurd.

Spreken deze leden elkaar niet tegen en welke status heeft het trappenhuis in een woongebouw dan wel?

Je moet op één of andere manier je gebouw indelen in brandcompartimenten. Een trappenhuis doorkruist alle verdiepingen – om toch aan de 1.000 m2 eis te voldoen met je daarom iets met je trappenhuis. Er zijn daarom 2 opties:
    – je legt het trappenhuis in een apart brandcompartiment, wat heel onlogisch is, omdat dit impliceert dat er brand in een trappenhuis kan plaatsvinden.
    – een andere optie is om er (ook al wordt dat niet geëist) een brand- en rookvrije vluchtroute van te maken.

Het aanwijzen van een trappenhuis als brand- en rookvrije vluchtroute is dus geen eis, maar je MAG het wel doen. Artikel 2.106 lid 4 moet je dan ook zo lezen: ALS je een ruimte hebt aangewezen als BRVV… Van tegenstrijdigheid is dan ook geen sprake.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.