Brandpreventieforum Forums Bouw brand- en rookvrije vluchtroute

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 74
    #1624 |

Ik heb een kantoorgebouw waarin het trappenhuis zal worden uitgevoerd als brand- en rookvrije vluchtroute (hoogste vloer VG > 8 meter).

Nu sluiten er echter meerdere ruimten van verschillende functies aan / in deze vluchtroute.
    Zoals: lift deze komt uit in in de hal van het BRVVR;
    Sanitaire ruimte, ook deze sluit aan op de hal van het BRVVR;
    Meterkasten, ook deze sluit aan op de hal van het BRVVR.

Wanneer ik de deuren van deze ruimten voorzie van een WBDBO 60 minuten en zelfsluitend uitvoer. Mogen deze deuren dan uitkomen in het BRVVR?

En dan heb ik op de begane grond nog een aparte situatie (zie bijlage).
    Daar bevindt zich in de hal van het BRVVR een ontvangstruimte. De vluchtroute naar buiten loopt door de ontvangstruimte. Nu is het zo dat er voor BRVVR beperkingen / eisen worden gesteld aan de materialen en inrichting van de ruimten. En dat BRVVR enkel door verkeersruimte mag lopen. Wanneer ik zorg dat er een vluchtroute loopt (die voldoen aan de bouwbesluit eisen) door de ontvangstruimte die altijd vrij is van obstakels mag dit dan?
    En mag dit extra portaal aanwezig zijn? Of moet ik rechtstreeks vanuit de hal BRVVR (ontvangstruimte) naar buiten kunnen?
    En als laatste de receptie t.p.v. de administratie. Hierin zit een balie. Het is moeilijk om mijn brandscheiding te leggen tussen de hal en de administratie. Dan moet je dus zorgen dat de balie afgelsoten kan worden en een WBDBO van 60 minuten heeft. Of mag ik de administratie bij op de een of andere manier bij mijn BRVVR betrekken?

Graag weer jullie deskundig advies!
    GebouwF058.jpg

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    miek
    Bijdrager

Heeft iemand eerder een soortgelijke situatie gehad en hoe is deze toen opgelost?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

De meeste ruimten die je noemt hoeven volgens art. 2.104 lid 1 NIET in een brandcompartiment te liggen. deze mogen dus zonder brandwerende scheidingsconstructie grenzen aan de brand en rookvrije vluchtroute. Voor de entreehal geldt dat je deze wel wilt gebruiken als brandcompartiment. Je zou hier voorzieningen kunnen treffen om hier de risico’te beperken, maar misschien kun je beter voorzien in een alternatieve route die gewoon aan de eisen van brand en rookvrije vluchtroute voldoet.

miek
    Bijdrager

OK dat is duidelijk.
    Stel dat ik de balie van de receptie verplaats naar het portaal. De pui tussen de ontvangstruimte en het portaal maak ik 60 minuten brandwerend. Het portaal hoort dan niet meer bij de brand-en rookvrije vluchtroute.
    Mag dit dan? Of mag ik vanuit de BRVVR niet meer door een andere ruimte vluchten, dus enkel rechtstreeks naar buiten?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Voert er een brand- en rookvrije vluchtroute over de trap, of is er sprake van een rookvrije vluchtroute die door een trappenhuis voert die is uitgevoerd als een brand- en rookvrije vluchtroute?

miek
    Bijdrager

Er voert een brand- en rookvrije vluchtroute over de trap.

kruislijst
    Bijdrager

Waarom, je hebt toch twee trappen?

miek
    Bijdrager

Ok. Dus omdat de mijn hoogste vloer hoger ligt dan 8 meter moet de uitvoering van het trappenhuis BRV zijn maar mag de vluchtroute RV zijn? Aangezien ik 2 trappen heb.

Wat is dan het verschil tussen: uitvoering trappenhuis BRV met een vluchtroute RV en een uitvoering trappenhuis BRV met een vluchtroute BRV?
    En ik zou dan in deze situatie de (nood)trap mogen laten vervallen omdat er toch een BRVVR vereist is. Dan heb je dus 1 samenvallende vluchtroute in een BRVVR. Ik denk dat het beter is om 2 trappen te behouden.

Heeft een RV of BRV vluchtroute in een BRV trappenhuis nog gevolgen voor de situatie op de begane grond?

kruislijst
    Bijdrager

Heeft een RV of BRV vluchtroute in een BRV trappenhuis nog gevolgen voor de situatie op de begane grond?

Zo komen we er wel, wat denk je zelf?

miek
    Bijdrager

Ik denk dat dit geen verschil uitmaakt. De uitvoering moet immers nog steeds aan de eisen van BRVVR voldoen.

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

Ik denk dat dit geen verschil uitmaakt. De uitvoering moet immers nog steeds aan de eisen van BRVVR voldoen.

De uitvoering van het trappenhuis of de uitvoering van de vluchtroute???

miek
    Bijdrager

de uitvoering

miek
    Bijdrager

Ok ik heb even het een en ander doorgelezen en kom tot de volgende conclusie:

Omdat vloer hoger ligt dan 8 meter moet de uitvoering van het trappenhuis brand-en rookvrij zijn.
    Maar omdat ik 2 trappen heb mag de vluchtroute rookvrij zijn. (vluchttrappenhuis b.b. 2.158)

Ik mag dus wel door andere ruimten vluchten als enkel door verkeersruimten.
    Mijn schil van het trappenhuis moet voldoen aan 60 minuten brandwerendheid.
    Je mag wel vanuit de vluchtroute nog door een portaal vluchten om de veilige plaats te bereiken.

Voor mij project houdt dit in:
    Dat ik wel door de ontvangstruimte (geen verkeersruimte) mag vluchten en daarna door het portaal.

Heb ik dit correct?

Mijn probleem zit nu nog bij de balie. Deze ligt in de scheiding van de brand- en rookvrije vluchtroute. Lijkt me moeilijk om deze ook zo uit te voeren.
    Als ik de scheiding tussen portaal en ontvangstruimte 60 minuten brandwerend maak. Dan is dit het einde van mijn BRVVR. Het portaal is een rookvrije vluchtroute binnen het BC van de begane grond. Dus als ik de balie nu verplaats zodat deze in het portaal ligt (rechterzijde van portaal). De ruimte rechts van het portaal trek ik bij dit rookcompartiment. Mits ik kan voldoen aan de loopafstanden. Dan heb ik geen rookwerende scheiding nodig tussen het portaal en deze ruimte!

Of zit ik er nu naast (ik hoop dat jullie mijn omschrijving een beetje kunnen volgen)?

kruislijst
    Bijdrager

Je bent op de goede weg. Kijk alleen nog even naar artikel 2.168 lid 1.

Tussen de route vanuit trap 1 en 2 dient een 30 minuten brandwerende scheiding aanwezig te zijn. (als de bovenste trap een uitgang naar buiten heeft voldoe je ook aan deze eis

miek
    Bijdrager

Ik snap hem niet helemaal….
    De boveste trap is een buitentrap / noodtrap. Voldoe ik dan aan deze eis.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.