Brandpreventieforum Forums Bouw Brand- en rookvrije vluchtroute

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 47
    #245 |

Een trappenhuis dat een niveauverschil van meer dan 8 meter overbrugt moet uitgevoerd zijn als brand- en rookvrije vluchtroute volgens artikel 2.158.
    Dit artikel is echter bij woonfunctie niet aangewezen, dus is dit bij woonfuncties niet van toepassing denk ik dan of zie ik iets over het hoofd.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Ik denk dat je gelijk hebt.

Als je een trappenhuis hebt dat een dergelijk hoogteniveau overbrugt, dan ben je bij artikel 2.156 en 2.157 waarschijnlijk al tegen een toetsingsprobleempje aangelopen.

Want als het daaraan voldoet, heb je 2.158 niet meer te toetsen denk ik.

cu,
    Loe

werner driessens
    Bijdrager
    Post count: 47

Op bgg niveau heb ik een kantoor, op verdieping 1 en verdieping 2 woningen.
    Het kantoor heeft een binnentuin/patio waarboven de NIET besloten galerijen van de woningen liggen. Brandoverslag naar woningen voldoet. Heeft de buitenpui van kantoor naar binnentuin nu een WBDBO-eis? Het vluchten over de galerij heeft de status rookvrije vluchtroute, de galerij is NIET besloten, dus heb ik "geen" rook. Mijn "gevoel" zegt dat de buitenpui van de patio wel een WBDBO-eis heeft maar ik kan geen reden vinden.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Zo lang er geen sprake is van een brandoverslagrisico naar een ander brandcompartiment niet, lijkt me…

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

Vanuit het (sub)brandcompartiment van de woning dienen twee onafhankelijke rookvrije vluchtroutes te beginnen. Als deze in het de patio samenvallen is dit enkel toegestaan indien dit trappenhuis in de patio voldoet aan de status van een veiligheidstrappenhuis (2.156-3/2.157-5c). Voldoet deze patio aan de status voor een veiligheidstrappenhuis? (zie o.a. 2.170). Is de patio (zoals genoemd) een niet-besloten ruimte waardoor een rookvrije vluchtroute voert, dan moet worden voldaan aan 2.169. Hiervoor staat het een en ander in de toelichting bij dat artikel. Kan hier aan voldaan worden in deze patio?

Er zijn dus wel eisen aan deze patio, ondanks dat het een buitenruimte (niet-besloten ruimte) is. Kan in deze ruimt niet voldaan worden aan de eisen van artikel 2.169, dan kunnen er misschien andere gelijkwaardige oplossingen toegepast worden in de vorm van brandwerende scheidingen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.