Brandpreventieforum Forums Bouw brand- en of rookwerende deuren?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 53
    #1462 |

Hallo,

Ik heb een project waarbij een aantal deuren rookwerend en/of brandwerend moeten zijn (30 minuten). Nu heb ik een aantal foto’s van de betreffende houten deuren en houten kozijnen waar zij in zitten genomen en ik heb het vermoeden dat er geen enkele rook- en brandwerendheid wordt gerealiseerd. Maar ik heb hier eerlijk gezegd (te) weinig ervaring in om dit met zekerheid te zeggen. Graag dus even jullie deskundige mening. Ik ben benieuwd! Alvast bedankt.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ik adviseer om even te kijken in de publicaties "SBR BOT deel D" en "een brandveilig gebouw bouwen".

Wat voor kozijnhout is er gebruikt? Foto 5 duidt op meranti
    Wat is het gewicht van de deur, is het massief hout?
    Hoe zijn de scharnieren geplaatst?

2advise
    Bijdrager

Bedankt voor je reactie. Heb inderdaad ook al in de genoemde delen gekeken, maar vind daar toch niet helemaal wat ik zou willen weten.

Kozijnhout is vermoedelijk inderdaad meranti. Ik weet dat niet zeker omdat er geen destructief onderzoek mag worden gedaan (bestaand pand uit 1990). Het gewicht van de deur is heel zwaar, dat valt gelijk op bij het open en dicht doen van de deur. Het is hoogstwaarschijnlijk inderdaad massief. Er zijn drie scharnieren geplaatst, 1 in het midden, 1 een centimeter of 20 van onder en zo ook boven.

Ronald

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Hoe staan de deuren aangegeven op de oorspronkelijke bouwaanvraag? En bovendien: een brandwerende deur zonder de juiste papieren heeft voor een vergunning geen enkele waarde. M.a.w.: je kunt meten/wegen/voelen/gokken wat je wilt, zonder attest ben je nergens.

hakselaar
    Bijdrager
    Post count: 20

Inderdaad, elke zichzelf respecterende deurenboer heeft voor zijn brand- of rookwerende deur een certificaatje o.i.d.

Opvragen die handel….

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Inderdaad, elke zichzelf respecterende deurenboer heeft voor zijn brand- of rookwerende deur een certificaatje o.i.d.

Alleen is het vaak lastig om aan de hand van de kleur van de deur te zien welke leverancier het is, op houten deuren zit vaak geen typeplaatje.

Het is hoogstwaarschijnlijk inderdaad massief. Er zijn drie scharnieren geplaatst, 1 in het midden, 1 een centimeter of 20 van onder en zo ook boven.

Ik zie ook spiegeldraadglas + massieve deur –> is wel een reden om aan te nemen dat de deur over enige kwaliteit beschikt, hoeveel 20-30-60 is lastig te zeggen, het zal er wel ergens tussen inzitten. Bewijs d.m.v een attest zal wel lastig zijn als deze niet in het bouwdossier zit. Mogelijk kan je wel een testrapport van een nieuwe massief houten deur vergelijken met wat je aantreft om zo een redelijk vermoeden te krijgen wat de kwaliteit is van deze deur.

2advise
    Bijdrager

Hallo

Bedankt voor jullie reactie. Heb inderdaad niet de beschikking over de originele aanvraag, attesten en dat soort zaken. Maar Kruislijst, als ik je goed begrijp dan is het zeker niet onmogelijk dat de constructie een bepaalde brandwerend/rookwerendheid heeft? ik dacht dat een deur dan toch wel schuimstrips of iets dergelijks moest hebben. Maar dat hoeft dus niet persé?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

dacht dat een deur dan toch wel schuimstrips of iets dergelijks moest hebben. Maar dat hoeft dus niet persé?

Nee niet alle deuren hebben een schuimstrip nodig.

kruislijst
    Bijdrager

Een opschuimende strip kan twee functies vervullen:
    1 het vullen van een naad;
    2 het fixeren van een constructie

Je hebt een sponning van 25 mm, dus er zal geen naad aanwezig zijn. Een goede deur zal beperkt vervormen, waardoor fixatie niet noodzakelijk is.

Of dit bij de betreffende deur het geval is is lastig te zeggen zonder meer van de deur te weten.

2advise
    Bijdrager

Bedankt voor de uitgebreide en heldere uitleg. Voor wat betreft brandwering kan ik het me voorstellen dat zonder opschuimende strip een bepaalde waarde wordt gerealiseerd. Maar rook ‘wurmt’ zich toch altijd wel tussen een kiertje door? Of wordt dat niet erg geacht, het zal immers slechts om kleine hoeveelheden rook gaan?

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

dacht dat een deur dan toch wel schuimstrips of iets dergelijks moest hebben. Maar dat hoeft dus niet persé?

Nee niet alle deuren hebben een schuimstrip nodig.

Zijn er bij jou testrapporten bekend van deuren zonder bij verhitting opschuimende strips? Daar ben ik dan wel heel nieuwsgierig naar. Ik moet zeggen dat ik ze nog nooit ben tegengekomen; zelfs voor alleen rookwerende deuren zijn volgens mij al strips nodig.

kruislijst
    Bijdrager

Ja, die zijn er!

Vaak worden er voor de zekerheid allerlei zaken aan de constructie geplakt. Dan is in ieder geval zeker dat het produkt de test overleefd.

Of de voorziening noodzakelijk is kan je alleen vaststellen als je ook het andere beproefd.

Wat zou zo’n strip voor effect hebben dan volgens jou?

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Ja, die zijn er!

Vaak worden er voor de zekerheid allerlei zaken aan de constructie geplakt. Dan is in ieder geval zeker dat het produkt de test overleefd.

Of de voorziening noodzakelijk is kan je alleen vaststellen als je ook het andere beproefd.

Wat zou zo’n strip voor effect hebben dan volgens jou?

Ik probeer me even voor te stellen hoe een deur kan voldoen bij een test zonder opschuimende strips – om aan het E-criterium te voldoen moet je volgens mij e.e.a. zo maatvoeren dat de stelruimte tussen de deur en het kozijn 0 mm is. Ik kan me niet voorstellen dat je op een andere manier zult voldoen. In de praktijk heb je altijd stelruimte nodig – 100% conform het testrapport bouwen is dan niet mogelijk. Dan moet je gaan redeneren, en heb je dus altijd band nodig. Je moet me maar corrigeren als ik het fout heb, maar ik sta er zonder dat ik een testrapport gezien heb wel wat sceptisch tegenover…

Heb je toevallig een testrapport dat je naar me kunt mailen? Ik ben wel heel nieuwsgierig, en zou ook die leverancier wel eens aan de tand willen voelen…
    Ik zal sowieso nog eens in onze bibliotheek duiken.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

2advise, om wat voor soort project gaat het ? is het enkel inspecteren en rapporteren ? of moet de algemene brandveiligheid van het gebouw in kaart worden gebracht ?

2advise
    Bijdrager

Het gaat om het in kaart brengen van de vluchtvoorzieningen van het gebouw. De eigenaar heeft zijn bedenkingen bij het feit of wordt voldaan aan de eisen. Op diverse plaatsen zouden brand/rookwerende deuren aanwezig moeten zijn, en ik heb dus mijn twijfels bij het feit of die deuren als zodanig zijn uitgevoerd.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.