Brandpreventieforum Forums Bouw brand- en of rookwerende deuren?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 53
    #1462 |

Hallo,

Ik heb een project waarbij een aantal deuren rookwerend en/of brandwerend moeten zijn (30 minuten). Nu heb ik een aantal foto’s van de betreffende houten deuren en houten kozijnen waar zij in zitten genomen en ik heb het vermoeden dat er geen enkele rook- en brandwerendheid wordt gerealiseerd. Maar ik heb hier eerlijk gezegd (te) weinig ervaring in om dit met zekerheid te zeggen. Graag dus even jullie deskundige mening. Ik ben benieuwd! Alvast bedankt.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ik adviseer om even te kijken in de publicaties "SBR BOT deel D" en "een brandveilig gebouw bouwen".

Wat voor kozijnhout is er gebruikt? Foto 5 duidt op meranti
    Wat is het gewicht van de deur, is het massief hout?
    Hoe zijn de scharnieren geplaatst?

2advise
    Bijdrager

Bedankt voor je reactie. Heb inderdaad ook al in de genoemde delen gekeken, maar vind daar toch niet helemaal wat ik zou willen weten.

Kozijnhout is vermoedelijk inderdaad meranti. Ik weet dat niet zeker omdat er geen destructief onderzoek mag worden gedaan (bestaand pand uit 1990). Het gewicht van de deur is heel zwaar, dat valt gelijk op bij het open en dicht doen van de deur. Het is hoogstwaarschijnlijk inderdaad massief. Er zijn drie scharnieren geplaatst, 1 in het midden, 1 een centimeter of 20 van onder en zo ook boven.

Ronald

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Hoe staan de deuren aangegeven op de oorspronkelijke bouwaanvraag? En bovendien: een brandwerende deur zonder de juiste papieren heeft voor een vergunning geen enkele waarde. M.a.w.: je kunt meten/wegen/voelen/gokken wat je wilt, zonder attest ben je nergens.

hakselaar
    Bijdrager
    Post count: 20

Inderdaad, elke zichzelf respecterende deurenboer heeft voor zijn brand- of rookwerende deur een certificaatje o.i.d.