Brandpreventieforum Forums Bouw Brancardlift komt direct uit in Stallinggarage

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #2408 |

Collegea goedemiddag,
    Ik heb een vraag ik heb een bouwplan ter toetsing liggen van een appartementen gebouw (portiekflat) met hieronder een gedeeltelijk onder de grond liggende stallinggarage voor 9 auto’s.
    Zoals gezegd het gaat om een portiekflat situatie war in het trappenhuis een brancardlift wordt aangebracht.
    Deze Brandcardlift komt ook in de stallinggarage terecht (direct dus zonder sluisje of plaatsing in trappenhuis)
    Mijn vraag is nu is het toegestaan om een lift direct met de toegang uit te laten komen in de stallinggarage?
    Er is op tekening keurig aangegeven dat de liftdeur(en) over een WBDBO beschikken van ten minste 30 minuten.
    Uiteraard wil ik in ieder geval middels documentatie en certificaten aangetoond zien of deze lifdeuren samen met de kozijnconstructies hier aan voldoen. Waar ik mee zit is de rookdichtheid van dergelijke liftdeur constructies.
    In het trappenhuis van de portiekflat komt totaal geen vuurlast te staan dus is prima.
    Echter in de stallinggarage staat wel veel vuurlast (auto’s motoren, fietsen en bergingen)
    Stel dat er in de garage iets in de brand raakt zal er veel rookontwikkeling plaatsvinden.
    Deze rook /stank (overigens ook uitlaatgassen) zullen in mijn beleving ook enigzinds kunnen doordringen in de liftschacht en zo dus het trappenhuis kunnen bereiken. Immers een rookwerende deur is ook brandwerend maar of de brandwerende deur ook voldoende rookwerend is? Opschuimende strips en dergelijke zullen bij rookproductie nauwelijks werken of in ieder geval te laat. Gevoelsmatig zou ik denken dat de toegang van de lift in een aparte afgesloten ruimte zou moeten liggen. Wie kan mij hier meer over vertellen?

Gr. S

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Volgens het bouwbesluit is dit gewoon mogelijk, mits de stalling < 1000.m2 en er een legitieme reden is om 30 min reductie op de WBDBO van de stalling toe te passen. je kunt je wel afvragen welke gevolgen dit heeft voor de luchtkwaliteit in de lift en het trappenhuis.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

nog even een kleine kanttekening;

Immers een rookwerende deur is ook brandwerend maar of de brandwerende deur ook voldoende rookwerend is?

Een rookwerende deur wordt evenals een brandwerende deur niet getest op rookdoorgang. Dat het een rookwerende deur is wil dus niet zeggen dat hij ook rook tegen houdt.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.