Brandpreventieforum Forums Bouw bouwverordening

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #625 |

goedenavond, ik heb een algemene vraag over de bouwverordening.

Deze wordt van tijd tot tijd nog wel eens veranderd en dan heb ik het voornamelijk over de brandmeldinstallaties en dan met name de niet automatische melders. Nu is het zo dat deze bij onze gemeente veranderd is. Kan ik nu verplichten om bij wijziging van de verordening meteen een niet automatische melders toe te passen. Het lijkt mij niet, is er niet een soort van overgangsregeling. Wie weet waar deze genoemd wordt en of dat ook in de bouwverordening omschreven wordt. Ik kan niks vinden. Wie kan mij helpen.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

In het kader van ‘redelijkheid en billijkheid’ en ‘behoorlijk bestuur’ mag je inderdaad iets van een overgangsregeling verwachten (zoals in het Bouwbesluit mbt bestaande gebouwen). Ik ken geen bouwverordeningen waarin dit goed en eenduidig geregeld is.

Meestal komt het neer op onderhandelen met ambtenaren/brandweer over termijnen waarop een bestaande installatie moet worden aangepast. Hierbij valt dan te denken dat na de levensduur van de installatie voldaan moet worden aan de op dat moment geldende voorschriften. Bij een brandmeldinstallatie praat je dus over ca. 10-15 jaar maximaal.

Leuke discussie, vooral als het gebruiksbesluit (ook zonder overgangsregeling) van toepassing wordt.

Succes met de onderhandelingen.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

‘niet automatische brandmelders’ zijn zover ik het weet gewoon rode handmelders. Als ik je bericht dus goed interpreteer heb je nu nog niets (of de handbrandmelders moet blauw zijn).

Als je niets hebt zul je meestal binnen afzienbare tijd (1/2 jaar tot een jaar) moeten gaan voldoen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.