Brandpreventieforum Forums Bouw bouwvergunning nodig bij BC aanpassing?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 24
    #2080 |

Vraagje;

In een bestaand kantoorpand worden er meerdere kantoren bijgemaakt. (bestaande ruimten worden kantoren)
    Om dit te realiseren moet er een doorgang worden gemaakt in een brandwerende scheiding.
    Nu is mijn vraag, indien men in deze brandwerende scheiding een brandwerende deur plaatst, is het bouwwerk dan wel of niet bouwvergunnings plichtig?

gr. Roy

rene schellekens
    Bijdrager
    Post count: 1

Bijlage 2 BOR: artikel 3, lid 7 onder b: indien geen vernadering van de brandcompartimentering, dan geen omgevingsvergunning voor activiteit bouwen vereist.
    Echter wel als er een verandering van de draagconstructie plaatsvindt (BOR, bijlage 2, artikel 3 onder a).

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Het slopen van een gedeelte van de brandcompartimentering, en het vervangen ervan door een deur lijkt me wel degelijk een ‘verandering’. Omgevingsvergunning dus. Die hoeft wat de acitviteit bouwen dan ook alleen maar over die doorbraak te gaan, en niet over de veranderingen aan de indeling van het gebouw.

Denk ook aan een eventuele gebruiksmelding bij gebruik door meer dan 50 personen. Mocht je geen omgevingsvergunning aanvragen zal de gemeente het waarschijnlijk wel zien op je meldingstekeningen, en er alsnog een vergunning voor vragen.

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

Kom op, Joachim…

de compartimentering wordt niet aangepast, er wordt alleen een gaatje in een brandwerende scheiding gemaakt en die wordt vervolgens weer brandwerend dichtgezet.

Met jouw redenatie zou een nieuwe elektradoorvoer door een brandwerende wand ook omgevingsvergunningplichtig zijn…. :? :roll:

Gr.
    Sam

roy
    Bijdrager

Er hebben inmiddels 2 onafhankelijke juristen naar gekeken: deze zijn ook van mening dat dit niet vergunningsplichtig is. Er wordt immers geen wijziging aangebracht in de brandcompartimentering. Lees: Het BC wordt niet kleiner of groter gemaakt.
    Bedankt voor de reacties.

Moderator

Er hebben inmiddels 2 onafhankelijke juristen naar gekeken: deze zijn ook van mening dat dit niet vergunningsplichtig is. Er wordt immers geen wijziging aangebracht in de brandcompartimentering. Lees: Het BC wordt niet kleiner of groter gemaakt.

Mijn vraag is meer of de gemeente het net zo ‘leest’ als je juristen, heb je ze al om hun mening gevraagd? Je kunt het proberen natuurlijk, maar de gemeente heeft daarin het laatste woord.

roy
    Bijdrager

oeps sorry. Ik bedoel uiteraard de juristen van de gemeente :)

Moderator

Ah, kijk, dan is die het i.i.g. met je eens… :)

Wat Sam aangeeft is ook waar, het zal in veel gevallen een ‘orde van grootte’ verhaal zijn. Ik kan me voorstellen dat een gemeente minder moeite heeft met een doorvoering of een enkel deurtje dan met een complete vervanging van een brandscheiding door een andere constructie.

Heb voor de zekerheid nog even in de Toelichting bij het staatsblad gekeken, maar ook daar houdt men zich op de vlakte en omschrijft men het als een ‘verandering van het brandcompartiment’. Of dat nu alleen met omvang of ook met uitvoering te maken heeft wordt niet duidelijk.

Zullen we in de loop der tijd ook wel wat uitspraken over krijgen neem ik aan.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.