Brandpreventieforum Forums Bouw Bouwen naast het spoor in Zutphen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • –kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665
    #897 |

    ROC wijkt af van bestemmingsplan Stationsplein
    door Henk Brummelman. maandag 21 juli 2008 | 03:55

    ZUTPHEN – De gemeente Zutphen is bereid ROC Aventus vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan voor de nieuwbouw aan het Stationsplein.

    Dat heeft het college van burgemeester en wethouders beslist.

    De vrijstelling is nodig omdat het bouwplan afwijkt van het huidige bestemmingsplan voor het Stationsplein. Volgens wethouder Rik de Lange gaat het om kleine veranderingen. Zo is de daklijst zeventig centimeter hoger dan officieel is toegestaan. Ook de gevelrooilijn wijkt wat af.

    Volgens De Lange is over de plannen regelmatig overleg gepleegd met de omwonenden. Dat heeft er onder andere toe geleid dat de privacy van de bewoners beter wordt gewaarborgd. Zo wordt er alles aan gedaan om te voorkomen dat straks leerlingen vanuit de klaslokalen bij de overburen in de kamer kunnen kijken.

    In het plan zijn ook de veiligheidseisen aangescherpt. Dat is nodig omdat het gebouw zo dicht bij het spoor staat. Daarvoor is onder andere de situering van de nooduitgangen aangepast. Deze gaan niet richting spoor maar richting stad. Ook moet een sprinklerinstallatie aan de buitenkant van het gebouw worden aangebracht. Met ProRail is afgesproken dat de passerende treinen op die plek niet harder dan 40 kilometer per uur mogen rijden.

    Het ROC zal er verder voor zorgen dat er op eigen terrein voldoende parkeerruimte wordt gecreëerd.

    De plannen liggen vanaf 24 juli tot en met 3 september ter inzage in het gemeentehuis.

    Wat zou z’n sprinkler moeten doen? een Bleve tegenhouden?

    renedef
    Bijdrager
    Post count: 23

    De sprinkler aan de gevel zou kunnen dienen voor het koelen van de gevel (voorkomen van brandoverslag) bij een brand op het spoor.
    Overigens wordt het er niet beter van als de treinen <40km/h rijden. Het ATB schakeld namelijk uit onder die snelheid en daarmee wordt de kans op een incident dus groter.

    ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

    de snelheid van de trein kan natuurlijk ook laag moeten zijn in verband met geluidsoverlast

    s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

    En het aantal m2’s te koelen gevel zo groot dat je waarschijnlijk een aanzienlijke pijpleiding uit de ijssel moet halen om voldoende water aan te voeren. Ik zie het nut niet zo van de druppelaars aan de gevel….

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.