Brandpreventieforum Forums Bouw bouwbesluit

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2165 |

De Duitse bouwer van onze nieuwbouwwoning heeft de sparingen voor alle binnendeuren slechts 89 cm breed gemaakt. Hierdoor kunnen er alleen deuren van 83 cm breed geplaatst worden. Dit is uiteraard tegen het bouwbesluit en wij willen dit ook niet, omdat er voor ons geen goede doorgang mogelijk is met een rolstoel.

Hoe gaat het bouwbesluit met dit soort fouten om?

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Ondanks dat deze vraag niet veel met brandveiligheid te maken heeft, zal ik toch kort op jouw vraag ingaan.
    Het Bouwbesluit stelt slechts minimale eisen waaraan voldaan moet worden. Het Bouwbesluit wordt aangestuurd door de Woningwet. Als er een bouwvergunning is afgegeven, geldt dit als belangrijk stuk. Er wordt vanuit gegaan dat iedereen z’n werk goed heeft gedaan voor het afgeven van een bouwvergunning. Volgens de Woningwet mag daarmee formeel niet meer afgeweken worden van de afgegeven bouwvergunning. Zelfs niet als bepaalde onderdelen niet voldoen aan het Bouwbesluit. Jurisprudentie bevestigt dit aan de hand van verscheidene geschillen. Dit maakt het er voor jullie niet makkelijker op.

Het Bouwbesluit stelt dat er een vrije doorgang van ten minste 0,85 m aanwezig moet zijn, ook bij deuren. Ik vraag me af wat voor maat die 0,89 m is. Is dit de sponningmaat, of moeten de kozijnen er nog in? Als dit de sponningmaat is, gaat het volgens mij precies goed (conform regelgeving). Uit m’n hoofd is de sponning 15 mm diep, dus 0,89 – (2×0,015) = 0,86 m.

Ik kan me voorstellen dat dit voor rolstoelgebruikers geen praktische maat is. Maar als het wel als zodanig op de vergunde tekeningen staat en nooit (op papier) sprake is geweest van een grotere maat, schat ik in dat jullie niet veel kans maken om kosten te verhalen.
    Als dit het geval is luidt mijn advies: treedt in overleg, probeer er samen uit te komen (bijvoorbeeld aanpassingskosten delen). Heel veel succes gewenst.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Let er ook op dat die 85 cm de vrije doorgang is met de deur gemonteerd. Wanneer de deur niet 180 graden open kan, zal ze ook nog wat breedte wegsnoepen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.