Brandpreventieforum Forums Bouw Bouwbesluit 2012

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 11
    #2221 |

Beste lezers,

Is er al een Concept over het nieuwe bouwbesluit 2011, die waarschijnlijk begin 2012 zal verschijnen?

Klopt het ook als ik zeg dat er in het nieuwe bouwbesluit andere regels komen met betrekking tot het certificeren van brandmeld installaties.

Mvr,

Rick

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Vandaag een mail ontvangen

Afgelopen vrijdag (29 april) heeft de Ministerraad ingestemd met het ontwerp-Bouwbesluit 2012. Bijgaand doe ik u de tekst toekomen van het ontwerp-besluit zoals dat in het kader van de zogenoemde voorhangprocedure aan de Eerste en Tweede Kamer is aangeboden. Bijgaande versie is openbaar. Indien u vragen of opmerkingen over het ontwerp-besluit heeft, verzoek ik u die per mail aan mij voor te leggen.

Indien uw organisatie een reactie op het ontwerp-besluit naar de Eerste en/of Tweede Kamer zendt, verzoek ik u die reactie c.c. naar mij te mailen.

T.k.n. BZK streeft ernaar de BZK-reactie op de meer dan 50 ontvangen reacties op het eerdere ontwerp-besluit over twee weken te verzenden.

tim dielhoff
    Bijdrager
    Post count: 33
    jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Beste lezers,

Is er al een Concept over het nieuwe bouwbesluit 2011, die waarschijnlijk begin 2012 zal verschijnen?

Klopt het ook als ik zeg dat er in het nieuwe bouwbesluit andere regels komen met betrekking tot het certificeren van brandmeld installaties.

Mvr,

Rick

Grofweg pagina 109 tot en met 111 i.v.m. brandmeldsystemen. Vergeet niet ook naar Bijlage 1 te kijken. In het Bouwbesluit Bijlage I genoemd.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ministerraad akkoord met concept Bouwbesluit 2012. Zie bijlage.[attachment=0]Akkoord Bouwbesluit.pdf[/attachment]

J. Nieuwland
    Akkoord Bouwbesluit.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Ministerraad akkoord met concept Bouwbesluit 2012. Zie bijlage.[attachment=0]Akkoord Bouwbesluit.pdf[/attachment]

J. Nieuwland

In mijn beleving blijft het veiligheidsniveau inderdaad hetzelfde. Ik denk niet dat er door brand meer slachtoffers gaan vallen in gebouwen waarin de doormelding van de BMI naar de RAC gaat vervallen.
    Voor mijn gevoel sluit de omvang van BMI’s met de bijbehorende doormeldingen niet meer aan met de huidige manier van leven. De basis voor de NEN2535 normen stamt nog uit de tijd dat enkel de directeur een (vaste) telefoon had. Hierdoor was het melden van een beginnende brand vaak een probleem. Dit is achterhaald. Inmiddels heeft iedereen de mogelijkheid om per direct een brandmelding door te geven aan de meldkamer en is de directe doormelding in veel gevallen overbodig.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Naast het feit dat de eisen voor doormelding zijn verruimd, geldt dit ook voor een aantal grenswaarden bij diverse gebruiksfuncties.

J. Nieuwland

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Maar begrijp ik goed, dat het gebruiksbesluit wordt ingelijfd in het nieuwe bouwbesluit?

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Leuk om te lezen, dat de spelregels ten aanzien van een samenvallende vluchtweg weer eens zijn veranderd en dat de uitgangspunten van de model bouwverordening weer terug van weg geweest zijn…, gemakkelijk uit te leggen aan gebouweigenaar of gebruiker ;-)

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Leuk om te lezen, dat de spelregels ten aanzien van een samenvallende vluchtweg weer eens zijn veranderd en dat de uitgangspunten van de model bouwverordening weer terug van weg geweest zijn…, gemakkelijk uit te leggen aan gebouweigenaar of gebruiker ;-)

Klinkt cryptisch. Is het mogelijk concreter te zijn?

Moderator

Niet kritisch meer een beetje cynisch. Ik denk dat we allemaal kunnen vaststellen dat de spelregels in het gebruiksbesluit niet zo zijn bedoeld zoals het is vermeld.

De spelregels in het gebruiksbesluit zijn, een heel stuk ruimer dan hoe het was en wellicht gaat worden en dat is niet gemakkelijk uit te leggen.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

… De spelregels in het gebruiksbesluit zijn, een heel stuk ruimer dan hoe het was …

Vreemd. johan vindt dat het veiligheidsniveau hetzelfde blijft.

Moderator

Ik heb het (al de hele tijd) specifiek over de samenvallende vluchtweg. Over het veiligheidsniveau in het algemeen heb ik (nog) geen mening.

Artikel 6.20 lid 5 in het bouwbesluit 2012 is toch echt anders dan het gebruiksbesluit. De (oude) spelregel (vanuit de model bouwverordening) van 2 aangrenzende verblijfsruimten is er weer aan toegevoegd.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.