Brandpreventieforum Forums Bouw Bouw ontwerp

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #803 |

Hallo,

Ik Gijs ben niet echt bekend op dit forum en weet dus niet of ik hier
    wel goed ben. Nu heb ik een vraagje

Ik heb voor school een project gekregen dat bestaat uit
    een carvanstalling,was/werkplaats en een woonhuis.
    Nu is 1 van de dingen waar ik naar moet kijken de brandpreventie.
    Alleen heb ik geen idee wat ik mij hier precies moet voorstellen
    en hoe ik dit aan moet pakken hopelijk zijn er hier mensen die
    mij hier een handje op weg kunnen helpen

Project tekening:http://members.home.nl/gijs.oldekalter/SKMBT_C25007090713471_0003.pdf

met vriendelijk groet,

Gijs

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Hoofdstuk 2 van het Bouwbesluit. Je kunt het beste beginnen bij art. 2.103, en de artikelen die daarvoor komen als laatste behandelen. It’s a dirty job, but it has to be done…

Voordat je dat doet, stel eerst je gebruiksoppervlakte, verblijfsgebieden en verblijfsruimtes vast, geef elk verblijfsgebied een functie (zie art. 1 Bouwbesluit) en een bezettingsgraad. Op grond daarvan komt er een eis uit het bouwbesluit rollen.

bouwbesluit is hier te vinden

Wanneer je tijdens het toetsen op inhoudelijke vragen vastloopt kunnen we je daarbij helpen… :wink:

sijs
    Bijdrager

Maar is er niet iets makkelijkers een programmaatje
    ofzo waar ik de gevens invoer het gebouw in tekene
    maten aangeef en dat die zelf er mee komt van
    dit moet gebeuren.. en dat moet gebeuren.?

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Nee, als zo’n wonderprogramma bestond was 90% van de leden van dit forum werkloos.

Engeltje zijn weg is de enige weg.

Moderator

Engeltje zijn weg is de enige weg.

Misschien moet ik mijn naam dan in ‘God’ veranderen! :D :D

Wanneer je even zoekt op http://www.brandweerkennisnet.nl kun je onder ‘preventie’ wel een toetsformulier vinden dat je het leven iets makkelijker maakt. maar in principe is het gewoon regeltjes lezen. Het makkelijke van de bouwbesluit-site is dat je een functie aan of uit kunt zetten, zodat alle regels die NIET van toepassing zijn ook niet getoond worden. Dat maakt het geheel alweer een beetje duidelijker.

Wel goed dat ze je dat op je opleiding laten doen, overigens… Hebben ze je al wel uitgelegd hoe het bouwbesluit werkt, met die tabellen enzo?

J.

PS. alvast een tipje van de sluier: Je stallingshal is groter dan 1000 m2 als ik het zo zie… dan moet je nadat je hebt geconstateerd dat je niet aan art. 2.105 kunt voldoen ( :wink: ) ook even in art. 1.5 van het bouwbesluit gaan lezen, op deze site daarna de Methode Beheersbaarheid opzoeken, die kun je toepassen als gelijkwaardige oplossing om een brandcompartiment onder voorwaarden toch groter dan 1000 m2 te laten zijn.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

CFD is toch zo makkelijk? modelletje maken, geen voorzieningen nodig?

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

CFD is toch zo makkelijk? modelletje maken, geen voorzieningen nodig?

CFD (Computational Fluid Dynamics) is erg ingewikkeld. Het is een rekenprogramma die aan de hand van de door jou ingevoerde uitgangspunten en parameters stromingen berekend. Je moet dus alles weten van het gedrag van brand en de achterliggende rekenmethodiek en uitgangspunten. Anders klopt er dus niets van de berekening. Om zelfstandig een goede CFD-berekening te maken heb je jaren werkervaring nodig (is in het verleden al eens ter discussie gesteld op het forum).

Lijkt me voor een schoolopdracht niet handig. Als het gebouw grote is dan 1000 m² zou ik een brandbeveiligingsconcept opstellen. Dit doe je (zoals Engeltje al heeft vermeld) door toepassing van de methode Beheersbaarheid van Brand 2007 (is te downloaden via SAVE, de links op dit forum werken volgens mij niet meer), het Bouwbesluit en de model-Bouwverdordening.

Aan de hand van Beheersbaarheid van Brand kan aangetoond worden hoe groot het brandcompartiment maximaal mag zijn en wat de brandwerendheid van de compartimentsgrenzen moet zijn. Een eenvoudige uitleg van BvB is te vinden in de "Handreiking grote brandcompartimenten" welke te downloaden via VROM (ff googlelen). Voor de regels van ontvluchting, indeling van het rookcompartiment en brandwerendheid met betrekking tot bezwijken wordt het Bouwbesluit aangehouden. Voor de brandmeldinstallatie e.d. wordt de model-Bouwverordening toegepast (of liever de gemeentelijke Bouwverordening, maar die zal niet erg verschillen).

Tip: caravanstalling = lichte industriefunctie

Succes ermee :wink:

Moderator

@blackdawn,

Wanneer ik binnenkort wat meer tijd heb zal ik proberen het concept ‘sarcasme’ en ‘cynisme’ uit te leggen… :lol:

Wel een mooi verhaal van je, overigens.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

@blackdawn,

Wanneer ik binnenkort wat meer tijd heb zal ik proberen het concept ‘sarcasme’ en ‘cynisme’ uit te leggen… :lol:

Wel een mooi verhaal van je, overigens.

Niet nodig Engeltje, mijn vocabulaire is groot genoeg :lol:

Kon het echter niet laten er toch nog ff serieus op in te gaan en "sijs" (Gijs) een stapje dichter in de goede richting te helpen. :wink:

sijs
    Bijdrager

Hallo mensen ik heb inmiddels bb check gedaan.
    Maar nu moet ik nog een brandbeheersbaarheid
    aantonen en weet alleen niet hoe dit gaat.
    Ik heb de methode al door gelezen en bijlages bekeken.

Alleen weet ik nu nog niet.. of ik de hele staal constructie
    ook moet me nemen in het rekenen naar de vuurbelasting
    en heb geen id wat de waardes daarvan zijn even als
    het dakpakket en de caravans zelf.

Iemand die mij hierbij handje opweg kan helpen?

Gegroet Gijs

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.