12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 181
    #119 |

Kan je met het gebruik van een Brandmeldinstallatie een groter brandcompartiment maken?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2274

Wat doet je compartiment: voorkomen dat de brand zich onbeheersbaar uitbreidt.

Wat wil je dat een gelijkwaardige oplossing doet: De beheersbaarheid garanderen door óf het uitbreidingsgebied te beperken, óf de vuurlast te verminderen.

Doet een BMI dit: nee

vraag opgelost? :wink:

anonymous
    Bijdrager

Indien je een groter compartiment wil, zul je moeten denken aan een sprinklerinstallatie

anonymous
    Bijdrager

Indien je een groter compartiment wil, zul je moeten denken aan een sprinklerinstallatie

Dit zou denk ik bij 1500 m2 een beetje teveel van het goede zijn vind je niet?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Kan je met het gebruik van een Brandmeldinstallatie een groter brandcompartiment maken?

Nee,
    aantonen dat 1500 m2 acceptabel is met berekening van beheersbaarheid is denk ik ook goedkoper dan een BMI (en zeker goedkoper dan een sprinkler).

cu,
    loe

pj
    Bijdrager
    Post count: 46

ik wil hier toch nog even op antwoorden.

Voor het bepalen van de maximale grootte van een brandcompartiment gebruiken we de formule Abc = 300 000/ q x M

Waarbij:
    – 300 000 de maximale vuurlast is
    – q is de gemiddelde vuurbelasting
    – M is de Massafactor (=1 tenzij voorzieingen worden getroffen zie tabel 3.3 in Reken-/beslismodel)

Bij eenzelfde vuurbelasting (q = constante) zal de Massafactor een invloed hebben van factor 2 op de grootte van het brandcompartiment. De Massactor wordt namelijk 0,5 indien:

-> Gebruik gemaakt wordt van een BMI met rechtstreekse doormelding naar BAC
    -> WBDBO is minimaal gelijk aan qm (maatgevende vuurbelasting)

ANTWOORD
    ————–
    NEE, alleen gebruik maken van een brandmeldinstallatie is niet voldoende.

anonymous
    Bijdrager

Ja,

Dat kan wel, mits je voldoet aan de randvoorwaarden zoals die vermeld staan in het concept Beheersbaarheid van Brand.

Een nieuw concept is in de maak, hierin worden de randvoorwaarden mogelijk anders!

AB

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2274

Precies, en die randvoorwaarden zijn voor een BMI aan de strenge kant.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Hallo,

Dit is al wel een oude discussie maar wil hier toch nog even aan toevoegen dat iedereen een stellig antwoord heeft maar niemand geïnformeerd heeft naar de aard van het bedrijf.

Want stel dat het om een (enkele) vierkante doos gaat van 8.000 m2 waarin zich een bedrijf wil vestigen dat in metalen onderdelen handelt /of een tegelhandel?

Er zijn dan geen verbindingen, aan te treffen brandbaar oppervlak is dan wellicht < dan 25 m2 etc. etc.

AB

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

de NEN 2535 laat hier geen vraag achter.

1000 m2 max of 30 ruimtes

hallen aaneengeschaard max 2500 m2
    5 aanengesloten ruimtes in deze hallen 1 aparte detectiezone

meerdere verdiepingen max 500m2

anders iedere verdieping apart.

lees het gewoon eens door. heb je vragen dan kan ik dit mondelijk ondersteunen.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Beste Henk,

Je moet in het vervolg even kijken wanneer de vraag gesteld is. Mario zal er meer als een jaar later denk ik wel uit zijn ;)

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

de datum had ik gezien.

het nut hiervan is dat anderen net zoals jij je voordeel kan doen met deze vraagstelling.

toch dank ik je voor het actief meedoen aan deze site.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.