2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2075 |

Hi forummers,

Ik heb een kwestie waar ik echt niet uit kom, na het doorlezen van het bouwbesluit en de gebruikersbesluit ben ik nog niet veel wijzer geworden, hopelijk kunnen jullie een blik werpen op de volgende kwestie.

Een woongebouw met een kantoorfunctie (op de eerste 3 etages) en een woonfunctie (etage 1 t/m 27). Het gebouw heeft een BMI met in de parkeergarage een automatische doormelding naar RAC en op de kantoorfunctielagen handmelders.
    Verder is er volledige bewaking op elke woonlaag.

Wij zijn er dit weekend achter gekomen dat de handmelders en de automatische melders op woonlagen geen doormeldfunctie hebben, er gaat een slow-whoop af op de lagen waar de kantoren zitten (etage 1 t/m 3) op de lagen met woonfunctie is geen slow-whoop aanwezig.
    Bij het indrukken van de handmelders wordt geen doormelding gemaakt naar zowel het RAC alsmede naar een PAC, terwijl je dit wel zou verwachten bij een "visuele melding" waarbij valse alarmen dmv een handmelder nagenoeg uit te sluiten zijn.

Doordat er geen doormeld functie is zijn de enige die het RAC en PAC kan attenderen op een brand/calamiteit de bewoners, maar het probleem is dus dat de bewoners de slow-whoops niet horen, in nachtelijke situaties kan dit nogal gevaarlijk zijn.

Mijn vraag, voldoet dit gebouw aan de NEN-richtlijnen, bouwbesluit en gebruikersbesluit?

Bij voorbaat dank voor jullie meedenken.

jan brink
    Bijdrager
    Post count: 38

Hallo Himat,

Ik kom deze situaties de laatste tijd veel tegen. Meestal een parkeergarage met daarboven een woonfunctie.
    In mijn situaties is de parkeergarage geeist vanuit het Gebruiksbesluit met NEN2535 en de woonfunctie is los volgens de NEN2555.

Volgens mij is het in jouw situatie ook zo.
    Dus parkeergarage en kantoor is volgens Gebruiksbesluit met NEN2535 en de woonfunctie is los van de parkeergarage en kantoorfunctie via NEN2555.

Vandaar dat er alleen signaalgevers zijn in de parkeergarage en kantoorfunctie. Maar niet in de woonfunctie.
    Die melders van de woonfunctie zullen ook waarschijnlijk niet zijn aangesloten op de BMC van de parkeergarage en/of kantoor.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.