Brandpreventieforum Forums Sprinklerinstallatie NFPA en NEN Bmc behuizing IP bescherming

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 23
    #1312 |

Alleerst fijne pasen ! :paashaas:

Weet er iemand dat als je een bmc in gesprinklerd gebied hangt je een "custom" Sarel kast met glazen deur mag gebruiken
    en daar de bmc in hangen. ? Zo dat je een alternatief (kostenbesparing krijgt)

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

Die kasten zijn volgens mij standaard IP 66 (nog wel even checken voor de zekerheid), en in het sprinklervoorschrift wordt IP 44 al als voldoende beschouwd. Dat is dus OK. Denk je er wel aan dat de brandmeldcentrale zijn warmte kwijt kan? Sarel heeft ook ventilatie-oplossingen daarvoor.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Waar staat beschreven dat een BMC in een dergelijke behuizing moet ingeval van gesprinklerd gebied?

J. Nieuwland

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

Waar staat beschreven dat een BMC in een dergelijke behuizing moet ingeval van gesprinklerd gebied?

J. Nieuwland

Nergens.

Maar als er brand ontstaat in de ruimte waarde BMC staat opgesteld, vindt je dan dat de BMC moet blijven functioneren? Zo ja, dan moet ie wel tegen het sprinklerwater kunnen. Vandaar ook dat de VAS sprinklervoorschriften eisen dat een sprinklermeldsysteem waterdicht is. Overigens zou je op grond van 7.7 van de NEN 2535 die bestandheid tegen het sprinklerwater kunnen afleiden.

dominion
    Bijdrager
    Post count: 23

Jongens allereerst weer bedankt voor de reacties !

toch gegaan voor een "custom" kast. type sarel
    voor de geintresseerde foto gemaakt :wink:
    http://www.sprangersbeveiliging.nl/h4/bmc.jpg

Groeten! :bwt:

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Oh… Dat is zo’n kast die ik altijd zie openstaan bij inspecties… :roll: :roll: :wink: :wink: :twisted:

andre de lugt
    Bijdrager
    Post count: 5

Even een paar vragen omtrend de situatie ter plaatse.

Is de BMC onderdeel van de sprinklerinstallatie?
    Worden sturingen voor de sprinklerinstallatie door de BMC uitgevoerd?
    Is het een gecertificeerde sprinklerinstallatie?

m.vr.grt.
    Andre

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

ah-ha, nu heb ik ‘m door..

Je wilt een sprinklerinstallatie vullen met een combi van water en Ethanol/Isopropyl, zodat ie niet bevriest maar wel blust.

:H:

of toch niet?

groet,
    Louis

zowie
    Bijdrager
    Post count: 39

Beetje late reactie, maar een BMC in een waterdichte kast hangen is NIET voldoende. De LEDS van de meldingen behoren oranje te zijn en niet rood! Ik heb zelf een aantal sprinkler kasten in het verleden gemaakt en de bmc’s omgesoldeerd.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.