5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #1440 |

Hallo allen,

Wij hebben in onze gebouwen meerdere gasblusinstallaties. Ik wil deze laten onderhouden en eventueel kijken of deze te certificeren zijn.
    Ik kan echter niet vinden of er certificering bestaat ( lees verplicht is) voor blusgasinstallaties. En volgens welke NeN-norm dient de blusgasinstallatie onderhouden te worden?
    Ik hoop dat iemand mij hiermee op weg kan helpen.

Alvast bedankt.
    Gr, Ron R :roll:

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik heb ooit eens een seminar blusgasbeveiligingen gevolgd bij R2B. In de uitgereikte hand-out staat bij certificering:
    – Certificatie-instelling LPCB
    – Conform regeling LPS 1233
    – Erkende blusgasleveranciers.

Volgende sheet:
    – Inspectiebureau voert in het certificeringstraject minimaal de volgende werkzaamheden uit:
    * Opstellen Basisdocument Brandbeveiliging(BdB)
    * Beoordeelt de ontwerptekeningen en berekeningen
    * Opleveringsinspectie
    * Als een positieve conclusie wordt afgegeven op de blusgasbeveiliging kan het certificaat worden aangevraagd door het inspectiebureau bij de certificatie-instelling.

Citaat uit het gebruiksbesluit, Artikel 2.5.1 Automatische brandblusinstallatie:

"Een bij of krachtens de wet voorgeschreven automatische brandblusinstallatie is voorzien van een geldig door burgemeester en wethouders aanvaard document waaruit blijkt dat deze voorziening adequaat functioneert, wordt onderhouden en gecontroleerd".

Hieruit blijkt dat een geeiste installatie moet zijn gecertificeerd (of gelijkwaardig)

Vwb betreft het onderhoud kan ik je geen antwoord geven, je zou bij R2B kunnen informeren, bijvoorbeeld bij Dhr. B.L. Klingendael. Natuurlijk zou ook de leverancier van de blusgasinstallatie deze vragen kunnen beantwoorden.

J. Nieuwland

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Waar is de blusgasinstallatie voor?

schadebeperking -> gebruiker of verzekeraar stelt de eis, deze bepalen ook of certificering noodzakelijk is
    beheersbaarheid van brand/gelijkwaardigheid -> gelijkwaardigheid o.b.v. regelgeving (bouw of milieu), bevoegd gezag zal bepalen of certificering nodig is (in principe dan altijd).

Wat wil je bereiken met certificering?

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

is elke installatie de certificeren ? nee toch ?

ronr
    Bijdrager
    Post count: 91

Heren,
    Bedankt voor de snelle reacties.
    De blusgasinstallateis zijn aangelegd ter bescherming van de computer/ telefonie ruimtes. De eis is, bij mijn weten, door de organisatie zelf neergelegd.
    Automatisering en hoofd veiligheid willen weten hoe het zit met de installaties en of ze wel goed/ goed kunnen werken.
    Ik denk dat als we daar een certificaat voor kunnen behalen dat ik daarmee kan aantonen dat het in iedergeval zou moeten functioneren waarvoor deze bedoeld is.

Gr, Ron

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.