Brandpreventieforum Forums Gebruik Blusbom

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 621
    #2580 |

Collega’s

Zijn jullie bekend met het fenomeen blusbom ? hebben jullie ervaring met zo’n bom ? of hebben jullie een mening over de toepassing van deze blusbommen ?

Ik hoor het graag !

guust
    Participant
    Post count: 227

beste Johan,

Ik heb deze methode nog nooit gebruikt maar volgens mij staan er op diverse andere Fora genoeg te lezen over de blusbom.

Groeten
    Guust

kruislijst
    Participant
    Post count: 1128

Ik pas altijd een blusbom toe als de bluskabouters op vakantie zijn :H:

Een blusbom kan prima worden gebruikt naast de beschikbare ander blusmiddelen.
    Een blusbom inzetten als volledige vervanging van een automatisch blussysteem heb ik nog nooit gedaan.Wel eens bestudeerd, maar het nadeel van deze systemen is dat ze vooral goed werken in goed afgesloten ruimten (zoals een machinekamer). Voor de landtoepassing is er toch vaak sprake van openheid.

guust
    Participant
    Post count: 227

Er is ook een filmpje op internet van een blusbom in een odergrondse oud papier container.
    Goed afgesloten ruimte maar dat gaat helaas niet zo goed.

johan
    Participant
    Post count: 621

Er is ook een filmpje op internet van een blusbom in een odergrondse oud papier container.
    Goed afgesloten ruimte maar dat gaat helaas niet zo goed.

Heb ik gezien inderdaad…..als je die ziet is het voordeel van het gebruik in de gezondheidszorg toch twijfelachtig :W:

ivo de hoogen
    Participant
    Post count: 125

Zeer zeker, hiermee hebben wij meerdere demo’s gegeven. In dit geval de zogenaamde fire knock out. Zeer geschikt voor autobrand, containerbrand, besloten ruimte. In meeste gevallen gaat deze over tot blussing, het leidt zeker tot beperking van de uitbreiding van de brand. Het is geen wondermiddel, geen vervanger voor, maar een mogelijke toepassing. En het gaat niet altijd goed, dit heeft ook te maken met het feit dat men de wonderen wel verwacht en de inzet op een mogelijke verkeerde wijze doet. Op YouTube staat een filmpje, zoek op fire knock okt Helmond, of stuur mij een bericht en ik stuur hem door. Ik heb dit in de praktijk meerdere malen toegepast, samen met brandweerkorpsen, en het is verbluffend wat het effect op een toch heftige brand kan zijn.

r visser
    Participant
    Post count: 14

Bij demonstraties gaat het altijd wel goed Ivo, dus dat vind ik geen reden om het dan maar meteen een zeer geschikt aparaat te noemen.

De effectiviteit is sterk afhankelijk van de ruimte. De aerosol welke vrijkomt bij blussing is lichter dan lucht en hierin zit dan ook meteen de angel. Is de ruimte geheel besloten, dus geen openingen waardoor de aerosol kan ontsnappen, dan is het een prima blusmiddel.

Zijn er echter openingen in de ruimte of het object dan vervliegt de blusstof zeer snel waardoor er snelle herontsteking plaatsvind. Je bent dan wel even de vlammen kwijt maar je hebt ze ook weer heel snel terug.

Als je trouwens zoekt op FirePro dan vind je nog meer info en filmpjes van dit middel.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.