Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Blauwe ontruimingshandmelder nabij centrale

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 43
    #1692 |

Kan de brandweer eisen dat naast de brandmeldcentrale een blauwe ontruimsknop moet worden geplaatst (er zit nu een rode handbrandmelder) Deze blauwe ontruimingsmelder is door een ieder te bedienen. Er is een getekend programma van Eisen waar dit niet in staat vermeld. Het betrefd hier een kantoorfunctie met 5 verdiepingen.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

De eis voor de aanwezigheid van een brandmeld-, of een ontruimingsalarminstallatie is opgenomen in het Gebruikbesluit.

Deze verwijst naar respectievelijk de NEN 2535, NEN 2575.

Volgens mij staat deze melder hier niet in.

jac waas
    Bijdrager
    Post count: 48

De eis voor een blauwe handmelder komt uit een oude norm en is niet meer van toepassing.
    Comform NEN2575 dient er een bedieningspaneel ontruimingsalarm aanwezig te zijn.
    Tijd voor een bijscholingscursus voor mijnheer de Brandweerman

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De eis voor een blauwe handmelder komt uit een oude norm en is niet meer van toepassing.
    Comform NEN2575 dient er een bedieningspaneel ontruimingsalarm aanwezig te zijn.
    Tijd voor een bijscholingscursus voor mijnheer de Brandweerman

Daar zit ‘em de kneep, het bedieningspaneel.
    De brandmeldcentrale kan namelijk niet per definitie worden aangemerkt als bedieningspaneel voor de ontruimingsalarminstallatie.
    Naast het activeren van de ontruiming door hand- en/of automatische melders moet je ook handbediend (evt. per zone) kunnen ontruimen. Zit deze knop(pen) op de brandmeldcentrale en is deze op het juiste niveau bereikbaar!

Vwb de blauwe handmelder, het zou ook maar zo kunnen zijn dat de brandweerman een blauw kastje bedoeld (met de exacte afmetingen als een handmelder) maar dan niet met een breekglaasje maar met twee drukknoppen achter een klepje. Bij de ene drukknop staat dan "inschakelen ontruiming" op de andere drukknop " stoppen ontruiming" of een soortgelijke tekst.

J. Nieuwland

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Een blauw kastje naast de centrale voldoet niet aan de eisen zoals die gesteld worden in de NEN2575.
    Zodra men een apart bedienpaneel toepast zal men aan de eisen uit de NEN2575 moeten voldoen.
    Ook moet er bewaking plaats vinden op de verbinding tussen de centrale en dit bedienpaneel.

Kort gezegd, men dient een formeel correct bedienpaneel voor minimaal 1 zone toe te passen.(totaal ontruiming)

ruud
    Bijdrager
    Post count: 43

op de centrale zit een evacuatie toets die met een code is te bedienen en naast de centrale is een handbrandmelder geplaatst dus mijn inzien is de eis van de brandweer niet correct

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

op de centrale zit een evacuatie toets die met een code is te bedienen en naast de centrale is een handbrandmelder geplaatst dus mijn inzien is de eis van de brandweer niet correct

Ik heb het met je eens. (dat van die code kan een listige zijn, persoonlijk geef ik de voorkeur aan een sleutelje).

J. Nieuwland

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

Ruud,

mogelijk ten overvloede..
    in het algemeen spreken we over een B installatie waarbij het paneel direct dienst doet voor ontruiming.
    extra voorzieningen zijn dus niet gewenst toe te passen.

het doet me denken aan dat controlelampje voor een controlelampje dat controle doet voor een lampje.
    Natuuurlijk snappen we dat niet.

En inderdaad ook ik snap niet wat het doel is van deze extra voorziening.
    Een beetje belaggelijk dus.

groeten,

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.