Brandpreventieforum Forums Bouw Bezettingsgraad

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #2152 |

Graag zou ik meer willen weten over de bezettingsgraad van een theater. Welke bezettingsgraad heeft een theater of kun je dat zo niet stellen?
    Ik ben benieuwd naar reacties.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Gaat het hier om een nieuw te plaatsen gebouw, of een bestaand gebouw?

Bij een nieuw te plaatsen gebouw zal de bezetting inderdaad in klassen ingedeeld moeten worden. Dit werkt eigenlijk heel simpel. Je telt of maakt een onderbouwde inschatting van de hoeveelheid aanwezige personen en relateert dit aan het oppervlakte van de betreffende ruimte(n). Dit reken je terug naar het aanwezige oppervlak per persoon in die betreffende ruimte(n). Vergelijk dit met tabel 1 van het Bouwbesluit en voilà, je hebt de bezettingsgraadklasse vastgesteld.
    Houdt er rekening mee dat bezettingsgraadklasse B1 ook beperkingen kent. Is de bezetting nog hoger, dan valt dit buiten het toepassingsgebied van het Bouwbesluit. Er is ook nog een bezettingsgraadklasse B0, maar zoals gezegd valt deze buiten het Bouwbesluit.

Als het echter gaat om een bestaand gebouw heb je geen bezettingsgraadklassen nodig. Het Bouwbesluit bestaande bouw (minimaal handhavingsniveau) kent namelijk geen bezettingsgraadklasse. Check bij bestaande bouw ook het Gebruiksbesluit.

Wat wil je bereiken met het vaststellen van de bezettingsgraadklassen?

will cornelissen
    Bijdrager
    Post count: 3

Dank voor de reactie.

Het gaat om een verbouwing met gewijzigd gebruik. Ik verwacht dat er te snel een besluit is afgegeven uit onwetendheid. Ik wil me er wel in verdiepen, maar vraag me dan ook af wat er technisch qua bouw en constructie anders moet worden gemaakt als er een wijziging komt van bijvoorbeeld klasse 2 naar klasse 1???
    Waar kan ik een heldere uiteenzetting op internet vinden die het komplete verhaal weergeeft?

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Conform de Woningwet moet datgene wat verbouwd of gewijzigd wordt in beginsel voldoen aan de nieuwbouweisen van het Bouwbesluit. Bij wijzigingen in bestaande gebouwen is er de mogelijk om vrijstelling aan te vragen tot het niveau bestaande bouw uit het Bouwbesluit. Dit is echter ter beoordeling van burgemeester en wethouders.
    De regelgeving kun je gewoon op internet vinden:
    http://www.bouwbesluit-online.nl/Defaul … eSupport=1
    of
    http://vrom.bouwbesluit.com/

Hierin staan alle regels op het gebied van bouwen. Weet wel waar je aan begint. Als je niet goed thuis bent in de regelgeving zie je waarschijnlijk door de bomen het bos niet… Uit jouw verhaal kan ik niet halen hoe ingrijpend de verbouwing is. Kom je er niet uit, dan raad ik je aan een adviseur in handen te nemen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.