Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie bewust melders activeren strafbaar ???

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #1139 |

Bij ons in de gemeente heeft men een gesloten inrichting waar moelijk opvoedbare jongeren worden onder gebracht .
    Het bouwwerk is voorzien van een BMI met volledige bewaking met een goede 24 uurs organisatie er achter die werken met een acceptatie en vertagingstijd.
    Nu is het zo dat er jongeren bij zijn die bewust een brandmelder activeren.

De directie wil hier iets tegen doen.
    Is het mogelijk om b.v. hier aangifte van te doen bij de politie. Naar mijn idee komt dit overeen met 112 bellen voor de lol en dat is een misdrijf.
    Zo ja zijn hier wets artikelen voor. De NEN2535 zegt iets over onechte en loze meldingen die maximaal veroorzaakt mogen worden maar wij als brandweer hebben er geen last van aangezien de organisatie de meldingen kan ondervangen d.m.v. acceptatie en vertraging.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik heb het probleem eerder gezien. Volgens mij is de enige mogelijkheid om organisatorische maatregelen te treffen.
    Dus maatregelen tegen de vandaal. (ontzeggen tv / internet / telefoon voor een bepaalde periode bijvoorbeeld, of het verbieden van deodorant in spuitbussen, want dit zal vermoedelijk wel de oorzaak zijn)

J. Nieuwland

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

Of je er strafrechtelijk iets aan kan doen durf ik zo niet te zeggen.

De NEN 2535 heeft overigens ook een eis voor het maximale aantallen onechte en ongewenste meldingen intern.

Verder staat er in artikel 2.9.1 gebruiksbbesluit het volgende;

In feite wordt tijdelijk melding van brandalarm belemmerd dus hier zou je ook nog iets mee kunnen.

Als laatste zou je nog iets af kunnen spreken met de politie. Wellicht dat een keer een persoon een nachtje laten slapen in een cel kan helpen om de rest af te schrikken.

succes verder

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik denk dat een nachtje cel niet zoveel invloed zal hebben, gezien de aard van het gebouw en daarmee de aanwezigen.
    J. Nieuwland

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.