Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Bewakingsomvang parkeer/stalling garage

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 801
    #1560 |

Omschrijving situatie:
    -bouwwerk met op de begane grond winkelfunctie, kelder is parkeer/stalling garage, verdieping(en) appartementen.
    – oppervlakte per bouwlaag +/- 2200 m2.(tenminste vwb begane grond en kelder)
    In de huidige situatie is de begane grond voorzien van een brandmeldinstallatie met hand- en automatische melders incl. doormelding naar RAC.
    Vanwege het grote aantal ongewenste en onechte meldingen eist de bevoegde autoriteit een certificaat voor de brandmeldinstallatie. Dit houdt in dat de gehele installatie moet worden vervangen. (graag geen discussie starten mbt voorgaande zin).

Voor de winkelfunctie zou m.i. een bewakingsomvang van niet-automatische bewaking voldoende zijn conform gebruiksbesluit. Op wens van de bevoegde autoriteit wordt dit aangevuld tot volledige bewaking ivm de bovenliggende appartementen.
    Ik zit echter met de parkeer/stallingsgarage.
    Valt deze onder (GB) 11 Overige gebruiksfunctie
    a) besloten overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen

Indien het antwoord hierop ja is betekent dit volledige bewaking, maar wat als het antwoord nee is?
    Enige gegevens mbt parkeer/stalling garage:
    – geen compartimentering aanwezig, dus (wellicht muv de woningbergingen en roltrap naar winkels BG) een(1) ruimte.
    – geen mechanische ventilatie aanwezig.
    – geen CO/LPG detectie aanwezig.

Wat bepaalt het besloten of niet besloten zijn van de gebruiksfunctie en welke bewakingsomvang zou van toepassing zijn.

Ik ben benieuwd naar de reacties,

J. Nieuwland

kruislijst
    Participant
    Post count: 1128

Het is een kelder, hoe dicht is deze?
    Je hebt natuurlijk artikel 2.169 inclusief toelichting ( :?: ) en de NEN 2443 (zonder bestuursrechtelijke basis.

Kan bij brand de rook en warmte makkelijk de garage uit? Nee: besloten, Ja: mogelijk aan te merken als niet besloten.

j. nieuwland
    Participant

Het is een kelder, hoe dicht is deze?
    Je hebt natuurlijk artikel 2.169 inclusief toelichting ( :?: ) en de NEN 2443 (zonder bestuursrechtelijke basis.

Kan bij brand de rook en warmte makkelijk de garage uit? Nee: besloten, Ja: mogelijk aan te merken als niet besloten.

De parkeerkelder is voorzien van niet-mechanische ventilatie(roosters), dit is zichtbaar op de plattegrondtekening. Staat bij "bruto 2.93 m2, netto 1.40 m2" ,totaal 16 stuks.

Wat bedoel je met artikel 2.169 inclusief toelichting.
    Of de garage geheel voldoet aan 7.3.1. van NEN2443 weet ik niet, voldoet wel aan 7.3.1 a en b.

Ik kan niet beoordelen of bij brand de rook en warmte makkelijk de garage uit kan

Indien evt. geconcludeerd kan worden dat sprake is van een mogelijk niet besloten garage, wat zijn dan de eisen?(voor BMI)

J. Nieuwland

kruislijst
    Participant
    Post count: 1128

artikel 2.169 van het Bouwbesluit.

Stel je voor, een plaat van asfalt van 40 x 50 m. Op deze plaat staan zeg 80 auto’s. Hangt hier detectie boven?

j. nieuwland
    Participant

artikel 2.169 van het Bouwbesluit.

Stel je voor, een plaat van asfalt van 40 x 50 m. Op deze plaat staan zeg 80 auto’s. Hangt hier detectie boven?

aha bouwbesluit. Was even zoeken maar uiteindelijk gevonden. Het betreft hier echter een bestaand bouwwerk dat ook alszodanig in gebruik is. Ik mag er dus vanuit gaan dat het gebouw voldoet aan de eisen.

Het gaat hier over een garage, een eigenschap van een garage is dat er een dak op zit, anders zou ik het een parkeerterrein noemen.

J. Nieuwland

zowie
    Participant
    Post count: 39

Zegt de praktijkrichtlijn "brandveiligheid parkeergarages" hier niets over? (uitgave Jan Brekelmans juli 2007).

j. nieuwland
    Participant

Zegt de praktijkrichtlijn "brandveiligheid parkeergarages" hier niets over? (uitgave Jan Brekelmans juli 2007).

Bedoel je de "Praktijkrichtlijn (aanvullende) Brandveiligheidseisen op het bouwbesluit voor Mechanisch geventileerde parkeergarages met een gebruiksoppervlakte groter dan 1000 m2."

Bovenstaande praktijkrichtlijn gaat over mechanisch geventileerde garages, in deze situatie is niet-mechanische ventilatie aanwezig.

Indien een andere praktijkrichtlijn wordt bedoeld houd ik me aanbevolen.

J. Nieuwland

–kruisje–
    Participant
    Post count: 665

Bovenstaande praktijkrichtlijn gaat over mechanisch geventileerde garages, in deze situatie is niet-mechanische ventilatie aanwezig.

In deze richtlijn staat ook een stuk hoe je om kan gaan met brandmeldinstallaties. Let wel op dit wijkt af van de NEN 2535 qua projectie en is afgestemd op de gelijkwaardigheid in deze richtlijn.

duiveltjeduiveltje
    Participant
    Post count: 417

Als kan worden aangetoond dat voldoende natuurlijke ventilatie aanwezig is om de parkeergarage een "niet-besloten ruimte"te noemen, geldt er geen eis. Let er echter wel op dat er voor het aantonen hiervan zwaardere ventilatie-eisen worden gesteld dan in hoofdstuk 3 van het bouwbesluit. Uitgangspunt is namelijk dat de ventilatie ook voldoende moet zijn in geval van brand. Voor je een berekening gaat maken, moet eerst overeenstemming zijn over de uitgangspunten van een dergelijke berekening. Je begeeft je immers op het terrein gelijkwaardigheid.

s vreeman
    Participant
    Post count: 273

Hoeft een garage die aan niet-besloten volgens NEN 2443 voldoet dus geen brandmeldinstallatie te hebben? Ook niet als deze valt onder de gelijkwaardigheid? In de bovenstaande situatie kan een integrale benadering van het complex en de invloed van een autobrand op de omgeving er wel eens toe leiden dat je ihkv gelijkwaardigheid de installatie, inclusief doormelding (GB pas vanaf 2.500 m2), nodig hebt ter voorkoming of beperkingen van toestanden in de openbare ruimte. Een garage in de polder is dan toch wat anders.
    Iets met een levering en goden…. Sterkte met de afwegingen.

duiveltjeduiveltje
    Participant

Hoeft een garage die aan niet-besloten volgens NEN 2443 voldoet dus geen brandmeldinstallatie te hebben?

Zodra het woord parkeergarage valt, wordt de NEN 2443 heilig verklaart. Dit terwijl deze NEN moet worden ingedeeld als pseudo-wetgeving. Deze NEN wordt nergens aangestuurd of vereist. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, zoals er ook meer manieren zijn om gelijkwaardige oplossingen te bedenken.
    De bewakingsomvang wordt in eerste instantie bepaald door het Besluit brandveilig gebruik Bouwwerken, niet door de NEN 2443; Tenzij je met het bevoegd gezag bent overeengekomen dat je deze gelijkwaardigheid toepast, of hem in je eigen gelijkwaardigheid nodig hebt.
    Als je op andere wijze hebt aangetoond dat de ruimte niet-besloten is, is het gewoon , alleen dan met een overkapping er boven.

j. nieuwland
    Participant

Hoeft een garage die aan niet-besloten volgens NEN 2443 voldoet dus geen brandmeldinstallatie te hebben?

Zodra het woord parkeergarage valt, wordt de NEN 2443 heilig verklaart. Dit terwijl deze NEN moet worden ingedeeld als pseudo-wetgeving. Deze NEN wordt nergens aangestuurd of vereist. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, zoals er ook meer manieren zijn om gelijkwaardige oplossingen te bedenken.
    De bewakingsomvang wordt in eerste instantie bepaald door het Besluit brandveilig gebruik Bouwwerken, niet door de NEN 2443; Tenzij je met het bevoegd gezag bent overeengekomen dat je deze gelijkwaardigheid toepast, of hem in je eigen gelijkwaardigheid nodig hebt.
    Als je op andere wijze hebt aangetoond dat de ruimte niet-besloten is, is het gewoon , alleen dan met een overkapping er boven.

De bewakingsomvang wordt bepaald door het GB. Klopt. Maar…… wat is dan in deze situatie de bewakingsomvang volgens het GB?
    Volgens mij hangt dit af van besloten of niet besloten zijn. Het feit dat geen mechanische ventilatie aanwezig is en het gebouw in gebruik is kan m.i. 2 dingen betekenen: 1) de garage is niet besloten > geen installatie nodig. 2) garage is besloten maar het pand voldoet niet aan de eisen en zou daarmee niet gebruikt mogen worden; oftewel handhaving/controle van bevoegd gezag is onder de maat geweest?
    Het kan natuurlijk zijn dat ik mij vergis, hoor het graag.
    Overigens ben ik eigenlijk vooral geinteresseerd in welke bewakingsomvang ik moet aanhouden.

J. Nieuwland

duiveltjeduiveltje
    Participant

Volgens mij hangt dit af van besloten of niet besloten zijn. Het feit dat geen mechanische ventilatie aanwezig is en het gebouw in gebruik is kan m.i. 2 dingen betekenen: 1) de garage is niet besloten > geen installatie nodig. 2) garage is besloten maar het pand voldoet niet aan de eisen en zou daarmee niet gebruikt mogen worden; oftewel handhaving/controle van bevoegd gezag is onder de maat geweest?

Klopt!

s vreeman
    Participant
    Post count: 273

Waar staat de bepalingsmethode voor ‘besloten’ en ‘niet besloten’ aangegeven in de Regeling Brandveilig Gebruik Bouwwerken? Gaan we terug naar 2.169 BB? hoe anders? Je kunt zeggen dat iets besloten is als er gaas overheen gespannen is (dan is het GO conform Bouwbesluit).

Zoek zolang je wilt, maar vinden zul je het niet, zolang er geen heldere criteria zijn gegeven die getoetst kunnen worden. Als je het met de gemeente/brandweer eens kunt worden heb je geluk. NEN 2443 geeft een richting die je kunt gebruiken. De vraag is of dit dan in de ogen van eenieder voldoende ‘niet besloten’ is.

Je hebt hier met een bestaande situatie zonder mechanische voorzieningen te maken, dus kun je veronderstellen dat het ooit als ‘niet besloten’ is beoordeeld. Of dit een juiste en voor de brandweer acceptabele veronderstelling is, kan ik je niet vertellen.

Nogmaals succes!

zowie
    Participant
    Post count: 39

Inderdaad is de ‘oude’ richtlijn van toepassing op geventileerde parkeergarages.
    http://bwtibeheer.openims.com/ufc/file/ … arkeer.pdf

De nieuwe richtlijn is van toepassing op parkeergarages.
    http://www.hrh.nl/Brandweer/Bouw%20en%2 … 202007.DOC

Succes

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.