3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #49516 |

Goedemiddag,

Voor een middelbare school ben ik bezig met een projectie van een brandmeldinstallatie. De school heeft een gedeeltelijke bewakingsomvang i.v.m. een bijeenkomstfunctie >1000m2, ruimtebewaking in de door de gebruiker gedefinieerde risicoruimtes en alle overige ruimtes worden voorzien van een BMI conform een niet automatische bewakingsomvang.

De bijeenkomstfunctie (aula, centrale hal en kantine) ligt in een separaat 60 minuten brandwerend afgescheiden brandcompartiment midden in de school voorzien van meerdere vluchtroutes door de school heen. Volgens de brandweer dien ik deze vluchtroutes ook te voorzien van automatische detectie. Mijn mening is toch echt, mede door het feit dat er meerdere vluchtwegen via verschillende compartimenten aanwezig zijn, dat ik na het verlaten van de bijeenkomstfunctie veilig ben en kan vluchten op meerdere manieren en derhalve de melders in de vluchtroutes niet nodig zijn.

Kan iemand mij een met normen en/of wettelijke uitspraken een onderbouwing geven of de brandweerman of ik gelijk heb.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Groet Jasper

m
    Bijdrager
    Post count: 21

Ik ben het met je eens maar ik heb van inspectie-instellingen precies hetzelfde gehoord: bewaking ook toepassen op alle vluchtwegen tot aan het aansluitend terrein. Als ik het goed begrijp is dat ergens dit jaar het standpunt geworden.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 325

ik citeer

10.2.3 Gedeeltelijke bewaking
    Onder gedeeltelijke bewaking wordt verstaan een bewakingsomvang waarbij behalve de noodzakelijke handbrandmelders, automatische brandmelders zijn aangebracht in de verkeersruimten en de in aanmerking komende ruimten met een verhoogd risco voor het ontstaan van brand etc. etc.

Staat dus gewoon in de norm.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.