Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Beveiliging brandwerende rolluik

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #48867 |

Hallo allen,

Ik ben van alles aan het uitspitten, maar ik kan het niet vinden; Ik heb een brandwerend rolluik van 3,5 mtr breed, deze voldoet aan alle eisen. Echter er zit geen onderloopbeveiliging onder. De rolluik zit in een publieksruimte (winkel) en geld niet als vluchtroute. Ik kan niet vinden waar staat hoe dit geregeld moet zijn. De deur gaat nu best snel naar beneden en is niet tegen te houden.

Ik hoop dat iemand mij de juiste kant op kan sturen:-)

Gr Ron

1 user thanked author for this post.
    m
    Bijdrager
    Post count: 21

Zeker weten doe ik het niet, maar je kan het proberen te vinden in de productnormen NEN 13241-1 en 13241-2

Volgens mij is een onderloopbeveiliging verplicht als het scherm automatisch wordt aangestuurd en/of degene die het bedient geen zicht heeft op het scherm.

Los daarvan zijn onthoofde klanten veelal slecht voor je zaak.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  m.
    j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik denk dat voor een brandwerend rolluik geen beveiliging gewenst is. Bij brand moet het luik naar beneden. Het kan toch niet zo zijn dat een obstakel of storing aan de infraroodogen het sluiten kan blokkeren?

m
    Bijdrager
    Post count: 21

Ik verwacht dat dit ondervangen wordt door verplichting voor regelmatige inspecties o.b.v. de NEN 2654-1 & 2535.

Zoniet dan zal de fabrikant ongetwijfeld regelmatig inspectie en controle in de handleiding hebben staan, en dan vallen de inspecties onder adequaat beheer en onderhoud (art 1.16 Bb2012) en het vangnetartikel uit de Woningwet (1a)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Hoe snel komt dat scherm dan naar beneden? het zal geen guillotine zijn toch? Ik kan me niet heugen dat ik ooit heb gehoord dat er iemand door zo’n luik is geveld, de discussie lijkt me dan ook wat academisch. Wat je voor ‘de veiligheid’ nog zou kunnen doen is langs de onderkant van het scherm een rood-wit geblokte markering te stickeren, en een waarschuwingssticker erboven plakken dat mensen niet moeten proberen tijdens het sluiten nog snel er onderdoor te schieten.

Wat ik in de praktijk nog wel eens als groter probleem tegenkom is dat er (ondanks het vereiste van adequate controle en onderhoud, papier is geduldig) onder het scherm toch opstelling van goederen, tafels of stoelen plaats vindt, die het volledig sluiten ervan verhindert. Een aanduiding op de vloer van de vrij te houden zone, goede instructie van de gebruikers/personeel en controleerbare handhaving daarop, is dan ook geen luxe.

Waarschijnlijk mag je je scherm in EW-klasse uitvoeren. Als dat zo is, en je hebt brandbare opstelling daar in de buurt, zou je zelfs nog kunnen overwegen je ‘vrijhoudzone’ uit te breiden tot 1 meter aan weerszijden van het scherm.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Of iemand bekneld kan raken onder het scherm is mede afhankelijk van de sluitkracht en de sluitsnelheid van het scherm.

Mocht dit een reëel risico zijn, kun je dit ondervangen door organisatorische of zelfs installatietechnische maatregelen te treffen en te benoemen in je RI&E. De RI&E is speciaal bedoeld voor de zaken die niet in regeltjes gevangen zijn en verplicht voor de meeste bedrijven.

voorbeeld kan zijn toezicht bij het rolluik tijdens ontruiming (ook opnemen in ontruimingsplan) en eventueel een groene handmelder die het dalen van het luik <span style=”text-decoration: underline;”>tijdelijk</span> (gedurende een aantal seconden) kan opschorten. Ook optische of akoestische signalen zouden een oplossing kunnen zijn.

ronr
    Bijdrager
    Post count: 91

Hallo allen,

Het rolluik gaat direct naar beneden bij alarmering. Dit maakt wel zo´n geluid dat mensen erdoor worden gewaarschuwd en opzij gaan. Echter, wij zijn bang dat er toevallig iemand onder komt die in een rol stoel zit oid.

Na overleg gaan we over tot het markeren van de grond waar het luik zakt en het instrueren van het personeel om de ruimte onder het rolluik vrij te houden bij een alarmering.

Bedankt allen voor de input.

Gr Ron

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.