Brandpreventieforum Forums Bouw Bestaande brandweerlift in verbouwproject

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 10
    #1382 |

Wie o wie kan mij helpen?

In een bestaand gebouw zit een brandweerlift. Het gehele gebouw wordt gerenoveerd omdat het niet meer voldeed aan de huidige maatschappelijke wensen. Bouwvergunning aangevraagd en goedgekeurd. Ook de brandweerlift blijft noodzakelijk. Tijdens controle is gebleken dat de lift niet voldoet aan de NEN-EN 81-72. De gebruiker verklaart niks te willen doen omdat de lift altijd al goed was en het gebruik niet veranderd. Ook komt de gebruiker met het volgende. In de norm staat in 1.2 dat de norm niet van toepassing is op:
    – liften geinstalleerd in bestaande gebouwen
    – belangrijke wijzigingen aan een bestaande lift, geinstalleerd voor de publicatie van deze norm.
    Het gebouw is trouwens een monument.

De vraag is nu of de lift naar aanleiding van de bouwvergunning moet voldoen aan de NEN-EN 81-72 of niet.

Ik hoor graag van jullie.

Hassebassie

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Wie o wie kan mij helpen?

In een bestaand gebouw zit een brandweerlift. Het gehele gebouw wordt gerenoveerd omdat het niet meer voldeed aan de huidige maatschappelijke wensen. Bouwvergunning aangevraagd en goedgekeurd. Ook de brandweerlift blijft noodzakelijk. Tijdens controle is gebleken dat de lift niet voldoet aan de NEN-EN 81-72. De gebruiker verklaart niks te willen doen omdat de lift altijd al goed was en het gebruik niet veranderd. Ook komt de gebruiker met het volgende. In de norm staat in 1.2 dat de norm niet van toepassing is op:
    – liften geinstalleerd in bestaande gebouwen
    – belangrijke wijzigingen aan een bestaande lift, geinstalleerd voor de publicatie van deze norm.
    Het gebouw is trouwens een monument.

De vraag is nu of de lift naar aanleiding van de bouwvergunning moet voldoen aan de NEN-EN 81-72 of niet.

Ik hoor graag van jullie.

Hassebassie

Dat hangt er van af… De eerste vraag is volgens mij hoe het in de bouwvergunning staat? Als voorwaarde, of heeft de aanvrager dit aangegeven? Tweede vraag is of het vereist is volgens het Bouwbesluit. Bij een renovatie staat dat niet op voorhand vast, omdat een renovatie niet perse meebrengt dat alle nieuwbouweisen van toepassing zijn. Voor bestaande gebouwen is een brandweerlift niet vereist.

In wat voor zin voldoet de lift overigens niet aan de NEN-EN 8172?

hassebassie
    Bijdrager
    Post count: 10

De functie is een woonfunctie met een GO<500m2 , gelegen in een woongebouw voor verminderd zelfredzaam. In het gebouw zitten meerdere liften dus een van de liften moet worden uitgevoerd als brandweerlift. Even mijn mening over je tweede vraag, misschien is renovatie niet het goede woord maar wordt het pand verbouwd. En verbouw = nieuwbouw. Dus moet je voldoen aan de huidige regelgeving. Wel voor het gedeelte wat wordt verbouwd maar dat is in dit geval het hele pand.

Maar de vraag is nu of een lift moet voldoen aan de NEN-EN 81-72 overeenkomstig de bouwvergunning of hoeft de lift niet te voldoen aan de NEN_EN 81-72 door het gestelde in artikel 1.2. En dan vooral op het onderste punt wat ik in mijn vorige post heb geplaatst.

Hassebassie

jan hus
    Bijdrager

Ik heb geen idee hoe het exact zit, maar ik filosofeer even hard op (hierbij het gevaar lopend dat ik een heleboel materie overhoop haal die jou niet voor ogen stond bij het stellen van je vraag), in de hoop dat anderen mij aanvullen.

Allereerst zou ik zeggen: als de lift bij de verbouwing bouwkundig ongemoeid wordt gelaten kan een brandweerlift in het kader van de aanvraag bouwvergunning niet worden geëist. Als er een extra lift bij wordt gebouwd zal dit een brandweerlift moeten zijn. Dat een bestaande lift moet worden omgetoverd in een brandweerlift bij een verbouwing van het hele gebouw is voor mij niet zo vanzelfsprekend…

Maar ik begrijp dat deze vraag een gepasseerd station is, omdat het al in de bouwvergunning staat. Het is in elk geval verboden om in afwijking van de bouwvergunning te bouwen, dus iets anders bouwen dan in de vergunning staat mag niet.

Op welke punten voldoet de lift niet aan de NEN-EN 81-72?

Als het een bouwkundig punt is, is de bouwvergunning maatgevend. Als de lift installatietechnisch niet voldoet wordt het een beetje schimmig: je hebt wel een lift conform de bouwvergunning, maar je mag hem niet gebruiken. Heb je dan in strijd met de bouwvergunning gebouwd? Of: heb je misschien in overeenstemming met de bouwvergunning gebouwd, maar is het gebouw nog niet klaar?

Een onderliggende vraag is wellicht ook: in hoeverre is de NEN-En 81-72 uberhaupt van belang voor de aanvraag bouwvergunning? Aan de ene kant zeggen het Bouwbesluit en de Regeling Bouwbesluit hier iets over; een fatsoenlijke aansturing van de norm ontbreekt, dus we moeten ons een beetje behelpen. Meest geaccepteerd is de uitleg dat alleen de definitie en de eisen die de regeling Bouwbesluit expliciet aangeeft, zijn aangestuurd. De andere eisen zijn bouwkundig ook niet van belang. Alleen de eis van een stopplaats op elke verdieping ontbreekt dan, maar die rekenen we voor het gemak dan maar mee.
    Aan de andere kant is kennen we het Warenwetbesluit liften, dat ook iets over brandweerliften zegt, maar dan over certificering en gebruik ervan. Geen bouwkundige eisen dus, maar wel een eis van het voldoen aan NEN-EN 81-72 (d.w.z. er is in ieder geval sprake van een veilige lift wanneer er wordt voldaan aan deze norm, maar er mag ook gelijkwaardigheid aan deze norm worden aangetoond (gelijkwaardigheid is niet ter beoordeling van de gemeente, maar van een Notified Body)). Het vervelende is dat dit besluit een besluit is dat (mede) gegrond is op van artikel 120 Woningwet, en dus een toetsingsgrond voor de aanvraag bouwvergunning (art. 44 lid 1 sub a Woningwet). Niet voldoende aannemelijk maken bij de aanvraag bouwvergunning betekent afwijzing van de bouwvergunning. Het grappige is dat een gemeente dat helemaal niet kán toetsen, en dus al snel zal oordelen dat wordt voldaan. Dat is ook geen probleem, omdat straks bij de certificering van de lift wel zal blijken of er wel of niet wordt voldaan.

Hieruit volgt dat artikel 1.2 NEN-En 81-72 wel van belang is in het kader van de aanvraag bouwvergunning, maar niet vanuit het oogpunt van het Bouwbesluit. Dus: niet vanuit bouwkundige hoek, maar alleen vanuit installatietechnische hoek.

Dit alles opgeteld kom ik tot de conclusie, dat als er een bouwkundig mankement is, de gemeente de gebruiker op de vingers kan tikken omdat er sprake is van bouwen in strijd met de bouwvergunning (voor zover de bouwkundige voorziening op tekening stonden aangegeven, uiteraard!). Artikel 1.2 is hierbij niet relevant.
    Wanneer er sprake is van een installatietechnisch mankement, is dat niet aan de gemeente om te constateren, maar aan een Notified Body dat de lift keurt. Als die op grond van artikel 1.2 NEN-EN 81-72 tot de conclusie komt dat het niet mogelijk is om de lift als brandweerlift te certificeren is er m.i. geen probleem.
    Als die van mening is dat artikel 1.2 niets over déze lift zegt, en constateerd dat de lift niet voldoet, en hij de lift dus niet certificeerd, kan de gemeente denk ik ofwel handhavend optreden wegens bouwen i.s.m. de bouwvergunning (als hij de lift wel veranderd heeft, maar niet volgens de bouwvergunning), ofwel de bouwvergunning intrekken o.g.v. artikel 59 Woningwet omdat de bouw te lang heeft stil gelegen (als de lift onveranderd is gebleven t.o.v. vóór de verbouwing). Als ik de eigenaar was zou ik dan vervolgens naar de rechter stappen om te klagen dat er een inwendige tegenstrijdigheid in de bouwvergunning zat. Lijkt me geweldig om te zien wat die rechter dan zegt…

Samengevat: er is volgens mij niet echt simpel een antwoord op te geven…

Maar misschien heeft iemand een andere mening, ik ben ook wel nieuwsgierig?

jan hus
    Bijdrager

Misschien is het ook intressant om het Liftinstituut even te polsen (en hun reactie op het forum te plaatsen, uiteraard)?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.