Brandpreventieforum Forums Bouw bestaande bouw

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 227
    #2689 |

Collega’s,
    even weer een vraagje n.a.v. aanvraag.
    eerst even een flink verhaal om alles duidelijk uit te leggen.

In 2010 is er een aanvraag geweest voor de uitbreiding van een schuur met daarin opslag van gedroogde gewassen en een deel verwerking. De schuur is 2500 m2 en was destijds dus groter dan de voorgschreven 1500 m2. Dus werd er een rapport BvB opgesteld als zijnde gelijkwaardig.
    Daarin werd ook vermeld dat de afstand van de schuur tot aan de woning incl bijkeuken 8 meter is.
    Er is berekend dat er een brandwerende voorziening moet komen van 120 minuten.
    De bijkeuken is ook nog eens 8 meter lang en dan ontstaat er een afstand van 16 meter. Dus is er geen kans meer op overslag als de bijkeuken wordt gesloopt.
    Ook staat de gewenste situatie t.o.v. de schuur omschreven in het BvB. een nieuwe woning op 5 meter afstand en de daarbij horende 120 minuten scheiding.

Bouwbesluit 2012 is in werking en men gaat een nieuwe woning bouwen op de plaats van de oude woning.
    De afstand tot de schuur is dus 5 meter en moet er een 120 minuten brandwerende scheiding komen.

MAAR !!! is dat nu wel zo?

De bestaande schuur is maar 2500 m2 = 1 brandcompartiment en bij nieuwbouw zouden daar geen eisen meer liggen.
    De nieuwe woning is ook 1 BC en zal de wbdbo onderling 60 minuten zijn.
    Of moet ik het verleende BVB rapport blijven hanteren.

ik hoor graag jullie opmerkingen

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

aanvrager aangeven dat hij een keuze heeft. als toetser moet je deze keuze niet maken.

keuze 1: bvb handhaven
    keuze 2: oude plan hertoetsen op huidige inzichten

Wel tricky, want bij 2 zou je met een 30 minuten gevel kunnen voldoen.
    Bij de afstand is de kans op verloren gaan van de woning bij brand in de schuur wel groter.

guust
    Bijdrager

Die gedachte om de schuur opnieuw te hertoetsen is ook gepasseerd.
    Alleen blijft de vuurbelasting zoals eerder berekend wel staan en is schijnbaar een 120 min scheiding noodzakelijk.

kruislijst
    Bijdrager

Ja, in het Bouwbesluit kennen we geen beperking van de vuurbelasting.

Dus als ik dezelfde schuur nu zou bouwen mag ik daar 1000 kg vurehout/m2 in proppen met een 30 minuten wand

albert dunning
    Bijdrager
    Post count: 14

De bestaande schuur is gerealiseerd d.m.v. een beroep op de methode BvB. De gerealiseerde schuur heeft daardoor een blijvende beperking t.a.v. ander nieuw te bouwen bouwwerken. Lijkt mij dat het verleende rapport BvB gehanteerd moet blijven.

freddy x
    Bijdrager
    Post count: 67

aanvrager aangeven dat hij een keuze heeft. als toetser moet je deze keuze niet maken.

keuze 1: bvb handhaven
    keuze 2: oude plan hertoetsen op huidige inzichten

Wel tricky, want bij 2 zou je met een 30 minuten gevel kunnen voldoen.
    Bij de afstand is de kans op verloren gaan van de woning bij brand in de schuur wel groter.

Lijkt mij ook. Door de wijziging door de wetgever kan nu ook voldaan worden zonder gelijkwaardigheid en dus is de oude BvB niet meer relevant (of de eigenaar wil zich daaraan willen houden).

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Let er nog wel even op dat, afhankelijk van wat er in die schuur gebeurt, het GEHEEL nog wel eens als inrichting wet Milieubeheer zou kunnen worden gezien, en zou moeten voldoen aan de eisen van het activiteitenbesluit. De harde brandveiligheidseisen staan dan wel in de bouwregelgeving, maar er zouden nog wat veiligheidsafstanden van toepassing kunnen zijn.

Wanneer de woning en de schuur één inrichting zijn, zou dat ook betekenen dat de melding/vergunning milieubeheer gelijktijdig met de aanvraag omgevingsvergunning voor het bouwen van die woning zou MOETEN zijn gedaan. Zonder dat was de aanvraag onvolledig en moest ze verplicht buiten behandeling worden gelaten.

kruislijst
    Bijdrager

in bouwregels in de praktijk (feb 2013) staat een item over dit onderwerp van Rien van Overveld en Jenne Mul.

guust
    Bijdrager

Thanks,

Maar of er strengere eisen zijn in het kader van milieubeheer? De bolgewassen worden daar gepeld en gesorteerd.
    De rest gaan de ULO cellen in of gaan direct op transport.

en Joachim, kan jij aangeven waar het ongeveer staat m.b.t. de veiligheidsafstanden. Dan kan ik dat doorlezen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.