Brandpreventieforum Forums Bouw Bestaande bouw, garage met 1500m2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #2953 |

Newbie hier…

Ik heb ergens gehoord dat volgens het bouwbesluit 2012, óók garages onder een bestaand appartementencomplex moeten voldoen aan nieuwe brandveiligheidseisen.
    (Lees: kost een boel geld).

Dat zou ook gelden voor relatief kleine garages..?

Ik kan dit helaas nergens terugvinden. Na eindeloos veel speurwerk, ben een leek op dit punt, vond ik op
    BRISbouwbesluit online
    Home › Bouwbesluit 2012 › Hoofdstuk 2. Technische bouwvoorschriften uit het oogpunt van veiligheid › Afdeling 2.10. Beperking van uitbreiding van brand › § 2.10.2. Bestaande bouw › Artikel 2.87. Aansturingsartikel › Aansturingstabel 2.87
    http://goo.gl/JtxErx

‘andere woonfunctie’ 2000m2 bij bestaande bouw, waarbij ik zelf maar invul dat het bij onze garage om een ‘andere woonfunctie’ gaat.

Maar… ik kan de plank volledig misslaan, sterker nog, vrijwel zeker :wink:

Ik weet niet of een privé-garage gelijkgesteld moet worden aan een commercieel gerunde garage.
    Waar kan ik hierover nadere informatie vinden?

Thanks!

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Zowiezo kan het niet gebeuren dat opeens een bestaande garage moet gaan voldoen aan nieuwbouweisen.
    Het bouwbesluit kent (even voor het gemak) 2 niveaus, te weten 1 voor nieuw te bouwen gebouwen em 1 voor bestaande bouwwerken.
    Een parkeergarage is een "overige gebruiksfunctie".

Maar voordat je je helemaal gek leest zou ik willen vragen: Heb je een specifiek probleem?

mike dewulf
    Bijdrager

Hartelijk dank voor de reactie.
    Uitgangspunt wás dat overwogen wérd(..) om, bovenop het bestaande brandalarm, extra alarmapparatuur te plaatsen, met als achterliggende gedachte dat niet alleen de begane grond zou worden gealarmeerd (nu het geval) maar ook de drie andere verdiepingen. Dit middels ‘gekoppelde’ units. De investering zou qua kosten overzichtelijk zijn.

Zoals gezegd: dat wás het uitgangspunt…

Het bouwbesluit 2012 zou roet in het eten gooien en de garage (groter dan 1000m2) zou voorzien moeten worden van kostbare brandbeveiliging. Of je nu 2000 euro of 20.000 euro investeert, scheelt nogal wat.

Stel dat je als VVE zo’n bedrag niet kunt opbrengen omdat je bijvoorbeeld pas grote bedragen hebt uitgegeven (b.v. vervanging lift, grote dakreparaties) en je simpelweg door je buffers heen bent, wat dan?

Maar goed, er zou eerst een grens zijn van 5000m2 en die zou nu verlaagd zijn naar 1000m2 en die zou ook(!) gelden voor bestaande bouw.
    Dat laatste, dat kan ik nergens terugvinden. Het is best ingewikkeld om hierover iets terug te vinden. Als voor bestaande bouw de grens 2000m2 is, dan ontspringen wij nét de dans…

mike dewulf
    Bijdrager

Later: daarnaast… zie ik NEN 6098 én NEN 2443 (NEN 2443 ‘Parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in garages’), waarbij het híer gaat om een ‘stalling’ met max. 80 plaatsen voor vaste gebruikers.
    De regelgeving zal anders zijn dan die voor een openbare parkeergelegenheid.

louis van wijk
    Moderator

Voor een bestaande parkeergarage (besloten overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen) openbaar of voor een VVE maakt geen verschil.
    Verplichting tot het hebben van een brandmeldinstallatie is vanaf 1000m2, e.e.a volgt uit artikel 6.20 bouwbesluit en bijlage 1.

Je schrijft zelf dat er al een brandmeldinstallatie in zit. Neem aan dat deze volgens de regels is aangelegd, waarom zou deze niet meer voldoen? Lijkt mij dat er geen noodzaak toe is (maar ik ken natuurlijk niet alle ins and outs bij jullie).
    Of is er een inspectie geweest van gemeente/brandweer en is het niet meer goed?

Extra slowwhoops aanbrengen als jullie dat veiliger vinden omdat dan de andere verdiepingen ook gealarmeerd worden is mogelijk. En is een eigen keuze van de VVE.

Gezien de vragen en je onbekendheid met de materie, zou ik de VVE aanraden een goede adviseur erbij te halen om te kijken wat wettelijk moet en wat mogelijk extra mag.

mike dewulf
    Bijdrager

Dank voor de uitgebreide uitleg. Ik keek duidelijk op de verkeerde plaats (art.2.87).
    Alles duidelijk nu. Nogmaals dank!

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Gezien de vragen en je onbekendheid met de materie, zou ik de VVE aanraden een goede adviseur erbij te halen om te kijken wat wettelijk moet en wat mogelijk extra mag.

En niet onbelangrijk:……of dit ook zinvol is.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

En als die goede adviseur op provisiebasis van de aanneemsom wordt betaald dan is er extra heel veel mogelijk wat mag.

louis van wijk
    Moderator

Een goede en integere adviseur dan :-)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

En als die goede adviseur op provisiebasis van de aanneemsom wordt betaald dan is er extra heel veel mogelijk wat mag.

Zoals de waard is….

De regels veranderen niet opeens wanneer je iemand betaald.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

Ik neem de opmerking van Joachim maar even niet serieus.

Als eenmaal een goede en integere adviseur is aangetrokken lijkt mij het eerstvolgende dat een vooroverleg met de Brandweer zal plaatsvinden. Plaatselijke omstandigheden kunnen leiden tot aanvullende brandveiligheidsmaatregelen.
    Deze overwegingen tref je niet aan in normen en besluiten.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Uhm ik wil niet vervelend doen, maar een bestaande garage max volgens BB2012 3000 m2 zijn hoor.. tenzij er in een eerder vergunning een hogere eis werd gesteld (rechtens verkregen niveau).

Mag ik dan die provisie vangen? ;) :P

It burns us, preciousssss !!!

louis van wijk
    Moderator

Je hebt gelijk, als brandcompartiment wel.
    Maar de BMI moet er vanaf 1000m2 in volgens de tabel.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

klopt ja, maar als er al een BMI zit en die ga je niet geheel vervangen, dan mag je daarvoor ook het rechtens verkregen niveau aanhouden. Als je hem helemaal vervangt, moet ie wel aan nieuwbouw voldoen.

It burns us, preciousssss !!!

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Rechtens verkregen niveau gaat niet over de omvang dus als er iets in zit moet het wel qua omvang voldoen aan het bouwbesluit.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.