Brandpreventieforum Forums Bouw Beschermde vluchtroute – Veilig vluchten

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • arnaud van den brink
    Bijdrager
    Post count: 18
    #2903 |

    Ik heb een situatie met vraag welke ik jullie wil voorleggen.

    Het betreft hier een nieuw te bouwen gebouw van twee bouwlagen, zijnde een begane grond (kantoor en bijeenkomstfunctie) en eerste verdieping (kantoorfunctie).

    Vanaf de verdieping is 1 vluchtroute aanwezig via een trap (enkele trap) welke is uitgevoerd met een WBDBO van 30 minuten scheiding van de eerste verdieping, op de eerste verdieping zijn < 37 personen aanwezig. Vanuit de trap, welke een open verbinding is met de begane grond, komt men vanaf de eerste verdieping uit bij de receptie/centrale hal BG welke gelegen is in een foyer, deze foyer wordt gebruikt als verblijfsruimte. Vanaf het punt bg trap kan men binnen 10/15 meter vluchten naar een uitgang die direct buiten uitkomt (centrale entree) of binnen 10 meter naar een naastgelegen brandcompartiment zijnde een tweede vluchtroute.

    Vraag:
    1. Voldoet dit vluchten aan de eisen van een beschermde vluchtroute? BB2012 artikel 2.103
    2. Indien hier niet aan wordt voldaan, in hoeverre kan volledige bewaking middels BMI (NEN2535, gecertificeerd) worden gezien als een gelijkwaardigheid?
    3. Indien de vluchtroute op de BG wordt aangepast als beschermde vluchtroute, zijnde een verkeersruimte, moeten dan ruimten gelegen aan die verkeersuimten (kantoren, berging etc) worden uitgevoerd met een brandwerendheid?

    arnaud van den brink
    Bijdrager
    Post count: 18

    Iemand?

    koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

    misschien even een plaatje bijvoegen?

    It burns us, preciousssss !!!

    Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

    Misschien om te beginnnen even aangeven dat er een verschil is tussen de begrippen ‘ruimte’ en ‘route’. Een route hoeft niet per se fysiek te zijn afgescheiden van andere gebieden (mag dus ingestippeld zijn). Zie de begripsbepalingen in het bouwbesluit.

    Daarnaast moet je ook goed het verschil maken tussen een sub-brandcompartiment, en de routes die daar doorheen lopen of ter plaatse van de uitgang daarvan beginnen. De eisen voor brandwerendheid komen voort uit de (sub-)compartimentering, de status van de vluchtroute zorgt voornamelijk voor materiaaleisen in het kader van rookproductie en brandvoortplanting over oppervlaktes.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.