Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand berekening vuurlast met product in gesloten installaties

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #1209 |

Hallo
    Ik ben bezig met een stuk beheersbaarheid van brand in een fabriek waar plantaardige olie wordt verwerkt.
    De olie zit in een gesloten en geïsoleerde installatie (10 mm RVS met minerale wol isolatie).
    de maximale temperatuur van de olie in de fabriek bedraagt 105 graden. Verder wordt de olie alleen maar afgekoeld en zit het daarbij ook nog eens onder verlaagde druk in de installatie.
    Het vlampunt van de olie ligt rond 300 graden.

Deze fabriek is ruim 2100 m2.

Vraag:
    Moet de olie worden meegegenomen in de berekening van de gemiddelde vuurlast.

Heeft iemand dat al eens eerder meegemaakt in zijn advies of berekeningen?

Bedankt en ik hoor graag de reacties.

Kobo1

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik zou geen reden weten om dit niet mee te nemen. Het is zeker niet onbrandbaar, het is zelfs nog niet eens moeilijk brandbaar.

Als je het er op wil gooien dat het in de installatie afgeschermd is van de rest zul je dit aan moeten tonen met testrapporten van de brandwerendheid die het RVS met minerale wol haalt.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Als de olie zich in het brandcompartiment bevindt is het inderdaad heel goed mogelijk dat de olie uiteindelijk toch een bijdrage zal leveren. De geisoleerde tank bied wel enige weerstand, maar zal ook uiteindelijk wel bezwijken. Ik gok dat het RVS binnen een half uur aanzienlijk beschadigd of zelfs al bezweken is. De koeling en lage druk zal in geval van brand vrij snel buiten werking zijn lijkt mij.

Ik ben het daarom volledig met Emiel eens en zou de olie gewoon meenemen als bijdrage van de vuurlast. Overigens kan je beter iets meer meenemen in een vuurlastberekening dan iets minder, omdat je dit formeel beperkt in je toepassings- en opslagmogelijkheden binnen het brandcompartiment.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.