Brandpreventieforum Forums Gebruik berekening max aantal personen

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 227
    #254 |

Iedereen is wel bekend met het excell blad voor de berekening van het max aantal personen in een gebouw.

punt A t/m d zijn duidelijk maar nu punt e.

max aantal personen indien losse voorwerpen in de ruimte aanwezig zijn.

hier worden de oppervlaktes van de vloer en de obstakels, zoals tafels en stoelen barkrukken, van elkaar afgetrokken en gedeeld door 0,5

maar is het niet zo dat op de 50 stoelen die ik aangegeven heb ook personen kunnen zitten? maar dit wordt niet opgeteld

Hoe zit het nu?

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

excel sheet…..?? :roll: :roll: Ik houd me aanbevolen! :lol: :lol:

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

excel sheet…..?? :roll: :roll: Ik houd me aanbevolen! :lol: :lol:

Ik heb hem op het werk op de computer staan, maar daar kom ik pas maandag. Als maandag niemand me voor is geweest plaats ik hem online, is ook wel iets voor de afdeling documentatie en links…

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

ik ken hem ook niet, en hou me ook aanbevolen…

guust
    Bijdrager

Ik neem aan dat de moderator Pyro Lou er ook wel een heeft liggen en dit op het forum kan plaatsen…..toch Pyro!!!

guust
    Bijdrager
    petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Guust, zou het excel bestand willen linken ipv een pfd, dan kan ik het even uit proberen (misschien ergens een foute formule?) tevens vind ik het niet erg om er even mee te rommelen :)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

Als je dit in de bouwverordening terugleest moet er 0,5 m2 beschikbaar blijven voor elke persoon met een losstaande zitplaats. De stoel neemt dus zelf plaats in beslag, en de persoon op de stoel moet daarnaast nog 0,5 m2 bewegingsruimte hebben.

vandaar 0,5…

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Ik neem aan dat de moderator Pyro Loe er ook wel een heeft liggen en dit op het forum kan plaatsen…..toch Pyro!!!

8) 8) 8) 8)

http://www.totalsafety.nl/brwzorg/Berekenings%20formulier%20aantal%20personen.xls

was ff zoeken in die 8Gb :?

cu,
    Loe

guust
    Bijdrager

Zo,

dus nu heeft iedereen het excel blad binnengehaald. Gaan we terug naar mijn vraag.

En terug komend op het antwoord van Engeltje…..
    Dus de berekening is juist????

En Pyro.. ik wist het wel. Je bent echt de beste.. slijm slijm

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

De uitkomsten van D en E moeten naast elkaar gelegd worden. Het laagste getal is maatgevend. In de berekening van D wordt dus gerekend met personen die op een stoel zitten. In het geval bij E wordt gerekend dat iedereen staat.

Zoals Engeltje aangeeft moet er voor de 50 mensen die zitten of staan 0,5 m2 aanwezig zijn. Dit geldt zowel voor het geval van de berekening bij D (o.b.v. lid 5, streepje drie) en E (o.b.v. lid 6).

Zou er nu sprake zijn van vaste stoelen, dan hoeft er voor deze 50 personen slechts 0,30 m2 gerekend worden (berekening D) en gewoon 0,50 m2 bij berekening E.

Antwoord op de vraag (maar is het niet zo dat op de 50 stoelen die ik aangegeven heb ook personen kunnen zitten? maar dit wordt niet opgeteld’) ligt hem in de benadering. In berekening D wordt met personen op stoelen gerekend, en bij berekening E zijn de personen aan het staan.

Als er overigens geen losse voorwerpen aanwezig zijn (lege dansvloer) dan is berekening E dus niet van toepassing. Uit berekening D zal dan volgen dat er voor ieder persoon slechts 0,25 m2 noodzakelijk is! Indien dit niet een veilige situatie oplevert, kan er gehandhaafd worden o.b.v. de bezettingsgraad uit het Bouwbesluit.

Oh, kort gezegd… de berekening is juist… Ja, dus.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.