Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand berekening bulkopslag (maatregelpakket 3)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #2653 |

Voor een bulkopslag ben ik een aanhet rekenen geslagen….

Als eerste uitgangspunt heb ik een loods van 150 m x 40 m genomen en een opslagcapaciteit (van tarwe) van ongeveer 50.000 m³.

Voor tarwe heb ik het volgende gevonden:
    – verbrandingswaarde: 17,10 MJ/kg;
    – soortelijke massa: 770 kg/m³.

De tarwe in de loods heeft de volgende vuurbelasting: 50.000 x 17,1 x 770 = 658.350.000 MJ = 658.350 GJ

Deze vuurlast is vele malen groter (factor 11,5) dan de toegestane 57.000 GJ waardoor maatregelpakket 3 helemaal niet kan worden toegepast. Ik heb even teruggerekend en voor de opslag van tarwe (en een opslaghoogte van ca 10 m) is het toegestane gebruiksoppervlakte ongeveer 500 m². Hierdoor kan ik beter de regels van het Bouwbesluit toepassen..!?

Kan iemand aangeven of ik dit juist benader of dat ik ergens een denk fout maak?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Kan iemand aangeven of ik dit juist benader of dat ik ergens een denk fout maak?

Je rekensom klopt, je moet je alleen afvragen of voor dit soort opslagen de methode bvb2007 direct toepassen de juiste aanpak is.

Dit soort opslagen vragen om een maat werk oplossing (die je wel kan baseren op bijvoorbeeld uitgangspunten uit BVB).

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

waarom niet twee interne brandscheidingen erin, waardoor je aan het standaard-maatregelpakket uit het Bouwbesluit mag blijven voldoen?

En ligt er daadwerkelijk zoveel graan in die schuur? ik kan me voorstellen dat hoewel de afmetingen van die hal op die maten uitkomen, het graan ligt opgeslagen in stapels. Of storten ze het gebouw nokjevol?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

@Joachim: met jouw bijbelse kennis moet je toch weten hoe graan opgeslagen wordt. Koning Jozef wist dit al.

Graan wordt veelal gestort de vloer ligt dus helemaal vol.

henk hollander
    Bijdrager
    Post count: 21

Joachim heeft gelijk. Heb het net bij de hand gehad. BvB is inderdaad geen optie en geeft eerder een beperking dan een verruiming van de mogelijkheden. De enige mogelijkheid is (volgens mij) gebruik te maken van de maximale oppervlakte van 2500m2 per vlakloods. Groter is zo wie zo een constructieve uitdaging omdat bij stort tot wel 11 meter hoog er enorme druk op de zijwanden optreed. Overigens bij zo’n grote opslag wel even rekening houden dat het blussen indien deze brand enkele dagen duurt.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

De enige mogelijkheid is (volgens mij) gebruik te maken van de maximale oppervlakte van 2500m2 per vlakloods.

Je moet gelijkwaardigheid aantonen t.o.v. het Bouwbesluit, als BVB 2007 doe je je klant te kort te kort om te stoppen met verder denken en maar terug te gaan naar het Bouwbesluit (2500m2).

Dit vraagt om een maatwerk oplossing. Aspecten zoal een risico/gevolg benadering en kijken naar daadwerkelijk brandgedrag (brand het echt goed?) zijn de eerste onderwerpen waar ik aan denk.

henk hollander
    Bijdrager
    Post count: 21

Natuurlijk moet je altijd blijven zoeken naar de gelijkwaardige mogelijkheden. Althans de aanvrager met zijn adviseur. Zelf maak ik onderdeel uit van het bevoegd gezag (gemeente)en laat het zo veel mogelijk, met name dit soort gevallen, wel om mijn eigen adviezen te toetsen.
    Zoals in een vorige post is vermeld, is de vuurlast van graan gigantisch bij bulkopslag. Als de grenzen van maatregelpakket 3 ruimschoots worden overschreden, zie ik niet zo snel wat er dan wel de mogelijkheden zijn als ook de overige pakketten of FSE geen oplossing bieden of toepasbaar zijn.

Het voorbeeld gaat uit van 3000m2 met de nodige vragen die dat oproept. Hoe makkelijk kan het zijn om bij maximaal 2500m2 een aanvrager gerust te stellen. In mijn toets viel er overigens nog wel een en ander te eisen mbt dakconstructie, bereikbaarheid en bluswatervoorziening hoor. Bij brand heb je wel een paar litertjes bluswater over langere tijd nodig en dan moet je er ook nog bij kunnen komen. Alleen de bovenlaag brand namelijk maar en als er van onderuit niet weggehaald wordt, gaat dat ook nog wel even door.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

@Joachim: met jouw bijbelse kennis moet je toch weten hoe graan opgeslagen wordt. Koning Jozef wist dit al.

Ik zou eerder denken in een silo

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Dat zwarte ding is de bak van een loader. als je die gebruikt om graan mee te verplaatsen, ligt die hal dus nooit helemaal vlak vol, zoals (zoals Louis aanhaalt) een silo. Dus in plaats van op de kennis van 4000 jaar geleden terug te vallen zou ik van de vraagsteller wel eens willen horen hoe het nou echt zit.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.