Brandpreventieforum Forums Jurisprudentie en wetgeving Bereikbaarheid bouwwerk

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #1153 |

Hallo,

In het gebruiksbesluit staat onder art 2.6.1 dat een verbindingsweg tussen een toegang van een bouwwerk en het openbaar wegennet over de vorogeschreven hoogte en breedte vrijgehouden dient te worden voor brandweervoertuigen. Maar welke voorgeschreven hoogte en breedte?? Waar kan ik deze afmetingen vinden?
    En ik neem aan dat deze ook gelden voor wegen op campingterreinen en/of bungalowparken!

Verder zou ik er achter willen komen in welke wetgeving het staat dat er op particulier terrein zoals op campingterreinen en/of bungalowparken brandkranen/brandputten aanwezig moeten zijn.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Nee hoor, dat staat er niet… :wink:

Er staat ‘Een verbindingsweg’. Er wordt dus vanuit gegaan dat dit soort verbindingswegen in bestemmingsplannen of in de stedenbouwkundige voorschriften van de bouwverordening omschreven staat.

En waarempel, wanneer je in een van die documenten kijkt (even afhankelijk van de gemeente waar je werkt) zul je daarin afmetingseisen vinden.

Uit de opzet van dit artikel in het gebruiksbesluit vind ik overigens wel blijken dat de wetgever graag zou zien dat dit soort dingen in een bestemmingsplan zouden staan, i.p.v. indirect in een bouwverordening. Ik denk dat het de bedoeling is de bouwverordeningen op den duur af te schaffen, voor zover ze over (stede)bouw gaan.

Wanneer je iets over de situering van brandkranen wilt weten (de noodzaak daarvoor staat omschreven in de bouwverordening en/of de brandbeveiligingsverordening), kun je het beste eem belletje naar de afdeling pro-actie/preventie van de lokale brandweer plegen. Die lichten je graag in.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.