Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Bepalingsmethode warmtestralingsbelasting

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 10
    #179 |

Ik ben bezig met rapporten beheersbaarheid van brand nu vroeg ik met het volgende af.

In de NEN6068 staat dat een gebouw met welke meer meer dan 75% gebruikt wordt berekend moet worden volgens de bijlage D. 3.4.

Nu is mijn vraag hoe bereken ik dan de een gebouw met een minder dan 75% industriefunctie in dat gebouw.

Met andere woorden wat is het verschil in de formules.

Is het enige verschil de warmtestraling van de bron.

Tot nu toe ben ik bij gebouwen met minder dan 75%industrie er vanuit gegaan dat deze berekend moeten worden zoals VROM het doet in "Bepalingsmethode warmtestralingsbelasting opslag van hout"en dan er vanuit gegaan dat er binnenopslag plaats vind.

Iemand enig idee????

jeroenjeroen
    Bijdrager
    Post count: 26

Beste Torsten,

Mischien kun je je vraag iets verduidelijken, ik snap de vraag niet zo heel goed en ik gok velen met mij.

torsten
    Bijdrager
    Post count: 10

Jeroen,

Als ik nen 6068 bekijk staat er een mooie berekening in voor gebouwen die meer dan 75% industriefunctie bezitte.

Maar wat nou als ik een gebouw heb met bv winkelfunctie.

Mag ik dan zomaar de formule die ik gebruikt heb voor de industriefunctie genoemd in bijlage D.3.4 van NEN6068 aanpassen.

Bijvoorbeeld de warmtestraling van de bron aanpassen die staat in de berekening voor industrie op 45.

Na mijn gevoel gaat dit niet geheel goed.

Er is ook een document van VROM "bepalingsmethode warmtestralingsbelasting opslag hout "

Hierin wordt de stralings bepaald voor binnen opslag, is dit dan de juiste manier???????

Hopend dat het nu wel duidelijk is wat ik bedoel.

:roll:

vinkevogel
    Bijdrager
    Post count: 21

Hoi Torsten,

Je blijft toch wat onduidelijk over wat je nu precies wilt weten.

Als je wat meer wilt weten over de NEN 6068;2004 kan ik je het boekje van SBR aanraden (Weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag -werken met WBDBO in de praktijk)

Aanpassen van formules lijkt mij niet de juiste optie. De formules zijn zo ingewikkeld dat je gebruik moet maken van ontworpen rekenprogramma’s zoals Brando2, Pintegraal of Winfire. Hierin kun je aangeven of het gaat om een industriegebouw.

Het document van VROM over opslagen van hout gaat volgens mij over buitenopslag. De NEN 6068:2004 is hierop niet van toepassing. Daarom heeft VROM naar ik aanneem deze handreiking geschreven.

Verder maakt de NEN 6068:2004 geen onderscheid in de hoeveelheid en soort opslag. Met andere woorden, alleen het vloeroppervlak en de gevel wordt meegenomen in de berekening en niet de hoeveel brandbare opslag (je kan de vraag stellen of de NEN 6068:2004 van toepassing is op grote hoeveelheden vuurbelasting met een eventuele grote hitte intensiteit- vallend buiten de standaard brand).

Mocht je vraag nog niet beantwoord zijn, probeer deze dan nog duidelijker te formuleren.

Succes

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.