Brandpreventieforum Forums Bouw Beleid Bestaande Bouw bij BB 2012?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 89
    #2403 |

Is het voor gemeenten nog steeds toegestaan om een Beleid Bestaande Bouw te hebben, als BB 2012 eenmaal is ingegaan?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Beleid mag altijd.
    Maar je mag het niet generiek toepassen.
    Alles wat je meer eist dan wettelijk voorgeschreven moet je per situatie motiveren.

dennis k
    Bijdrager
    Post count: 10

Hier is toch de overgangsregeling voor?
    Indien het gebouw voldoet aan BB2003 bestaande bouw, voldoet deze automatisch aan bouwbesluit 2012 indien er geen wijzigingen worden gedaan.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534
    Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

@Dennis,

Beleid bestaande bouw is een AANSCHRIJVINGSbeleid voor toepassing bij art. 13 Ww gevalletjes. Niet een toetsings- of ontheffingsbeleid, daarvoor biedt Bb 2012 ook geen mogelijkheid meer.

jan hus
    Bijdrager

Vaarwel, ‘Beleid bestaande bouw’…

Op 1 april is het nieuwe Bouwbesluit 2012 in werking getreden. Hierin wordt ten aanzien van brandveiligheid een nieuwe filosofie gehanteerd. Er worden veel nieuwe begrippen geïntroduceerd. Dit geldt met name ten aanzien van vluchtveiligheid. Deze nieuwe filosofie en nieuwe begrippen zijn ook doorgevoerd voor de eisen die voor bestaande gebouwen gelden. Veel gemeenten hanteren voor de brandveiligheid van bestaande gebouwen een beleid. Deze beleidsdocumenten, doorgaans ‘Beleid bestaande bouw’ genaamd,1 bevatten een opsomming van brandveiligheidseisen per gebruiksfunctie, die gebaseerd zijn op Bouwbesluit 2003. Welke consequenties heeft het nieuwe Bouwbesluit voor deze beleidsdocumenten? Is er ook na 1 april nog ruimte voor dergelijk beleid?

Lees en/of download het artikel Vaarwel, ‘Beleid bestaande bouw”… uit Bouwtechniek in de Praktijk
    http://www.nieman.nl/wp-content/uploads … e-bouw.pdf

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Mooi stukje, duidelijk uitgelegd ook. Ik kan me er goed in vinden tot aan het laatste stukje, waar hij omschrijft dat het NIVEAU waarop het Bouwbesluit verbouwingen toestaat gevolgen moet hebben voor de manier waarop een gemeente artikel 13 van de Woningwet toepast. Ik denk namelijk dat je het in evenveel gevallen kunt toepassen als voorheen.

Het bouwbesluit 2012 is (grotendeels) uitvoeringsneutraal. Evenals bij de ontheffingen die onder het Bb2003 gevoerd werden wordt er aansluiting gezocht aan het rechtens verkregen niveau, alleen is het nu geen ontheffing meer maar een verplichting. De toetsing verandert, maar het concrete niveau niet.

Daar waar gemeenten in het verleden ervoor konden kiezen een art. 13 aanschrijving te verzorgen, kunnen ze dat nu nog steeds. probleem waar je wel tegenaan loopt, is dat bepaalde vergunningen niet geweigerd kunnen worden, en dat je die aanschrijving op een moment moet verzorgen dat ze nog zonder al te veel kosten kan worden uitgevoerd. de baten en de kosten moeten uiteraard wel matchen. En ik denk dat DAAR de bottleneck zit, je moet het moment kiezen… aanschrijven na uitvoering van een vergunning wordt dan ook een stuk lastiger, dat komt niet door het gewenste niveau, maar door de belangenafweging die achter elk handhavingsbesluit moet zitten.

jan hus
    Bijdrager

probleem waar je wel tegenaan loopt, is dat bepaalde vergunningen niet geweigerd kunnen worden, en dat je die aanschrijving op een moment moet verzorgen dat ze nog zonder al te veel kosten kan worden uitgevoerd.

Ik ben zeer benieuwd wat de bestuursrechter er van vindt wanneer je gaat aanschrijven op grond van artikel 13 Woningwet, net nadat een bouwvergunning is afgegeven. Ik kan geen situatie voorstellen waarbij het rechtszekerheidsbeginsel zou moeten wijken voor een (subjectief) veiligheidsoordeel. Ik zou graag de gebouweigenaar adviseren in een project waarbij een gemeente dat probeert…

Ook interessant in dit kader is de beperking aan het aantal personen die met een gebruiksvergunning of -melding worden opgelegd. Daar geldt eigenlijk hetzelfde voor: nu het BB 2012 rekent met een aantal personen voor bestaande gebouwen is de beslisruimte die een gemeente heeft nagenoeg tot 0 gereduceerd.

Adviseren wordt dus een stuk leuker met BB 2012! :H:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.