4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2866 |

Beste collega’s
    Graag zou ik jullie om jullie mening willen vragen.
    Sinds enige tijd hebben wij een serie hotels als klant voor beheerders taken gekregen. Nu loop ik tegen een pasr lastige punten aan waar ik graag jullie mening eens over zou horen.
    Allereerst hebben wij op de zaak de discusdie of je bij je beheerders taken de sirenes moet laten afgaan. Ik ben van mening dat dit niet nodig is omdat deze niet bij de te testen sturingen hoort.
    Mijn volgende struikelblok is de programmering, deze is zodanig gemaakt dat elke kamer een groep is. Wat volgens de regels zou betekenen dat je elke kamer de meldet in alarm moet brengen bij de 4 maandelijkse test. Aks we dit doen zou het neerkomen op volledig onderhoud 3 keer per jaar. Hoe hiermee om te gaan.
    En mijn laatse punt is het testen van de doormelding. Officieel moeten zowel de hand als de automatische melder worden getest, maar omgeving rotterdam hebben ze de 1 minuutstest. Dus binnen de minuut moet zowel de melding als de reset binnen zijn. Dit is met een handmelder wel te doen, maar met een automaat gaat dit al knap lastig worden, zeker met gevaar datie terug komt. Last staan om deze meldingen beide te verzenden.

Graag zou ik jullie mening eens horen.
    Alvast bedankt, arjan

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Beste collega’s
    Graag zou ik jullie om jullie mening willen vragen.
    Sinds enige tijd hebben wij een serie hotels als klant voor beheerders taken gekregen. Nu loop ik tegen een pasr lastige punten aan waar ik graag jullie mening eens over zou horen.
    Allereerst hebben wij op de zaak de discusdie of je bij je beheerders taken de sirenes moet laten afgaan. Ik ben van mening dat dit niet nodig is omdat deze niet bij de te testen sturingen hoort.

sirene’s behoren tot de ontruimingsalarminstallatie. Ook een ontruimingsalarminstallatie moet worden beheerd en onderhouden en er moeten periodieke controles worden uitgevoerd. Daarbij moet wel degelijk het ontruimingsalarm worden getest. NEN2654-2 5.4.2.2: "Vier en acht maanden na de oplevering en ………(laatste aandachtstreepje) controleer het functioneren van alle alarmeringszones volgens 5.4.2.3."
    In 5.4.2.3. staat: "………..elke alarmeringszone in alarm brengen op elke van de volgende wijzen:…..(tweede aandachtstreepje) door activering van de brandmeldinstallatie".
    Moet dus drie maal per jaar, 2 x tijdens de periodieke controle en 1x tijdens jaarlijks onderhoud.

Mijn volgende struikelblok is de programmering, deze is zodanig gemaakt dat elke kamer een groep is. Wat volgens de regels zou betekenen dat je elke kamer de meldet in alarm moet brengen bij de 4 maandelijkse test. Aks we dit doen zou het neerkomen op volledig onderhoud 3 keer per jaar. Hoe hiermee om te gaan.

Misschien de programmering zodanig samenstellen dat de groepsomvang gelijk is aan de detectiezoneomvang? Waarom is de programmering zo gemaakt? Wordt een duur geografisch paneel op deze manier. Of is dit gedaan om geen nevenindicatoren te "hoeven" plaatsen?

En mijn laatse punt is het testen van de doormelding. Officieel moeten zowel de hand als de automatische melder worden getest, maar omgeving rotterdam hebben ze de 1 minuutstest. Dus binnen de minuut moet zowel de melding als de reset binnen zijn. Dit is met een handmelder wel te doen, maar met een automaat gaat dit al knap lastig worden, zeker met gevaar datie terug komt. Last staan om deze meldingen beide te verzenden.

Graag zou ik jullie mening eens horen.
    Alvast bedankt, arjan

Volgens mij mag je de handbrandmelding in een minuut doen en in een andere minuut de automatische brandmelding.
    Misschien even met z’n tweeën doen? Eén persoon activeert een automatische melder en de ander bedient de brandmeldinstallatie en verbinding met de alarmcentrale. In plaats van rook zou je ook even een magneetje kunnen gebruiken om een automatische melder te activeren, dan komt ie niet terug na reset. E.e.a. afhankelijk van het fabrikaat.

J. Nieuwland

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Voor wat betreft de ontruiming slaat mijnheer Nieuwland de spijker op zijn kop.

Elke kamer een groep lijkt op de programmeerwijze van Siemens. Daar wordt wel vaker gekozen om van elke ruimte een aparte groep te maken. Inderdaad een probleem als je de beheerderstaken volledig conform NEN2654 uit wil voeren. Het testen van alle meldergroepen bij de 4 en 8 maandelijkse taken is terug te voeren naar de conventionele brandmeldcentrales. Een groepenkaart kon defect gaan zonder dat dit gesignaleerd werd. Met de huidige techniek communiceren alle componenten op de ringlus regelmatig met de brandmeldcentrale. In het werkdocument van de nieuwe NEN2654 is dan ook vast gelegd dat er maar 1 automatische brandmelder en 1 handbrandmelder per brandmeldcentrale getest moet worden. Maar goed, dit lost je probleem niet op. Wellicht kun je in samenspraak met de inspectie instelling een nieuw beheersplan opstellen.
    @ J. Nieuwland: Ik vraag me af waarom het paneel duur wordt als elke ruimte een groep is. In 1 detectiezone kunnen meerdere groepen automatische melders aanwezig zijn.

De fameuze minuuttest mag je niet meerdere malen per dag voor 1 object aanvragen. Je kan wel van te voren aanvragen of de doormelding buiten dienst gezet kan worden. Het vergt wel een strakke planning, maar het is mogelijk. En activeren met een magneetje kan (gelukkig) maar bij een paar merken.

X never ever marks the spot

a bunk
    Bijdrager
    Post count: 2

Beste kruisje,
    Het gaat hier idc om siemens centrales. Is dan ook typisch voor hen om zo te programmeren. Ze hebben bij bijna alle centralen kan ik met uitschakelen alarmgever de sirenes niet uitschakelen.
    Daar hebben we gelijk ook het nadeel, we zijn wel beheerder maar geen installateur bij deze klant. Verder zijn wij geen siemens dealer en kunnen dus ook niet zomaar de software aanpassen.
    Wat btreft die aanpassing 2654, die ben ik nog jiet tegen gekomen. In de 2002 versie staat daar volgens mij niets over.
    Gr arjan

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.