Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Beheerder brandmeldinstallatie ontruimingsinstallaties

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #48864 |

Hallo allemaal,

Mijn naam is Johan en ik heb een vraag over het beheer van een brandmeldinstallatie/ontruimingsinstallatie.

Wanneer ben ik verplicht een beheerder aan te stellen voor een van deze installaties.

Op diverse sites lees ik dat ook al is deze vrijwillig aangelegd, met of zonder doormelding, geëist of niet geëist er altijd een beheerder moet worden aangesteld.

Dit zou te maken met o.a. de zorgplicht.

Wie kan mij hier iets over vertellen. ?

Johan

1 user thanked author for this post.
    j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Op het moment dat een brandmeldinstallatie vanuit overheidsregelgeving vereist is (Bouwbesluit 2012) wordt in artikel 6.20 lid 7 en lid 8 aangegeven da t een brandmeldinstallatie moet worden beheerd en onderhouden volgens NEN2654-1. In genoemde norm, 5.3.1, wordt aangegeven: ” De gebruiker moet één of meer personen aanwijzen die zijn opgeleid en geinstrueerd om te fungeren als beheerder (opgeleid persoon). De onderhouder geeft de beheerder (opgeleid persoon) de nodige instructies. De beheerder (opgeleid persoon) is belast met de bediening, de periodieke controle en het preventieve onderhoudswerk volgens 5.4. De beheerder (opgeleid persoon) moet de onderhouder informeren over bouwkundige wijzigingen, wijzigingen in het gebruik van de ruimten en wijzigingen in de alarmorganisatie. Met betrekking tot het voorkomen van onechte en ongewenste brandmeldingen, moet de beheerder (opgeleid persoon) de personen instrueren die gebruik maken van de ruimten.”.

Naast een eis vanuit overheidsregelgeving kan ook de verzekeraar een eisende partij zijn. Ook dan zal de installatie onderhouden moeten worden volgens de NEN2654-1.

J. Nieuwland

1 user thanked author for this post.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.