12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2380 |

beste allemaal,
    recentelijk is er op mijn werk een nieuwe BMI opgeleverd.
    Nu is mijn vraag mag ik als niet opgeleid persoon/beheerder de BMI bedienen in de zin van functies in/uitschakelen?
    Alvast vriendelijk bedankt!
    Groeten Henk :BRAND:

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Nee, dat mag niet.

Je hebt in de bmc verschillende niveaus, het eerste niveau is voor iedereen, maar dat is niet meer dan zoemer uitschakelen en lampentest. Het tweede niveau, dat je bereikt door een sleutel/code/openen deurtje is voor de beheerder. Op dit niveau kun je meer zaken zoals functies uitschakelen. Het derde niveau is voor het branddetectiebedrijf en het vierde niveau is voor de fabrikant.
    Conform 5.3.1 van de NEN2654-1 moet er minimaal een beheerder zijn. Mijn advies is….even diploma halen…..

henk brand
    Bijdrager
    Post count: 2

thanks! We hebben meerdere OP/beheerders, maar die kunnen niet altijd aanwezig zijn. Nu werd mij gevraagd de BMI te bedienen, maar dat heb ik geweigerd, ivm veilgiheid.

vincent hilkes
    Bijdrager
    Post count: 19

Conform regeling BMI 2002 hoef je om de BMC te bedienen geen diploma te hebben, een instructie van een erkend BDB volstaat ook.

richard visser
    Bijdrager

Beste Vincent, de regeling verwijst naar de 2654-1 en deze omschrijft dit wel. De verschillende toegangsniveaus worden benoemd, 1 voor iedereen, dat is alleen heel beperkt zoals lampentest en zomer uit. Niveau 2 is voor de beheerder, dit gaat al verder zoals uitschakelen van delen, gegevens opvragen en dergelijke. Niveau 3 voor de onderhoudsdeskundige en niveau 4 voor de fabrikant. Als je dit bekijkt zie ja dat je geen beheerder hoeft te zijn, maar dat je bediening dan zeer beperkt is.
    De beheerder dient een diploma te hebben of een verklaring van het branddetectiebedrijf. Maar als je graag naar de regeling verwijst dan moet je ook erkennen dat de regeling een voorkeur uit voor een NIBHV diploma.
    Kijk ook eens bij 1.2.7 en 3.6.1 en 3.6.2 en 3.6.3 dan zie je dat je uit de regelling niet kan opmaken dat iedereen de bmc mag bedienen.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Ik heb het even op moeten zoeken onder een laag stof, maar in het onderhousdeskundige boek staat het als volgt:

Niveau 1: Voor iedereen bereikbaar (bijvoorbeeld afstellen zoemer).
    Niveau 2: Voor de geïnformeerde gebruiker ten behoeve van basis bedienings functies (groepen in / uit schakelen of in test zetten).
    Niveau 3: Ten behoeve van de onderhoudstechnicus.
    Niveau 4: Ten behoeve van de leverancier.

Een "geïnformeerde gebruiker" mag dus groepen in- en uitschakelen. Als het Branddetectiebedrijf aan een aantal mensen uitlegt hoe dit gedaan moet worden, kunnen die mensen groepen in- en uit schakelen. Wel noteren in het logboek (is verplicht conform NEN2654-1). Als dit alleen maar door een beheerder (opgeleid persoon) gedaan mag worden, dan zouden alle OP BV’s snel opgedoekt kunnen worden.

richard visser
    Bijdrager

Mippie,

Laten we wel uitgaan van de NEN, de EN en de regeling. Niet van lesboeken……

mippie esser
    Bijdrager

Richard,

Ik ben het met je eens dat we uit moeten gaan van de NEN, de EN en de regeling Brandmeldinstallaties. Maar als alleen een beheerder een BMC mag bedienen, zou dat betekenen dat er in bijvoorbeeld een ziekenhuis of een penitentiare inrichting er 24/7 een beheerder aanwezig moet zijn. Wat is er mis met, zoals Vincent ook zegt, iemand die weet hoe de BMC bediend woet worden? Zolang er een goed logboek protocol is zie ik het probleem niet.

richard visser
    Bijdrager

Kijk even bij EN54-2 art.12.6 en Annex A

paul lamberts
    Bijdrager
    Post count: 5

Richard,
    ik heb de EN er naast gelegd en er staat in de appenix A (informatief) dat er een verantwoordelijk en getraind persoon die hiertoe geautoriseerd is in toegangs niveau 2 de BMI mag bedienen. Er staat nergens dat dit een gediplomeerd persoon moet zijn. Bij ingebruikstelling geven we de gebruiker instructie hoe de BMI te bedienen. Ik ben het dus met Mippie eens en, Henk als je instructie hebt gehad van het BdB en je bent daartoe geautoriseerd door je werkgever dan mag je alle handelingen verrichtten die vanuit level 2 te bedienen zijn. Maar wel altijd noteren in het logboek.
    (Een aanvullende opleiding Beheerder BMI is in deze zeker aan te raden)

mippie esser
    Bijdrager

Richard,

Ik heb ook de EN54-2 nagekeken. Level 2 is bedoeld voor personen met een specifieke verantwoordelijkheid voor veiligheid, en die getraind en bevoegd zijn om de installatie te bedienen. En dat is de "geïnformeerde gebruiker" waar ik het al eerder over had.

richard visser
    Bijdrager

@Mippie,
    We gaan het met elkaar niet eens worden…hahaha. Hoeft ook niet hoor.

@Paul,
    Er staat niet gediplomeerd, er staat wel dat diegene een verklaring moet hebben en de regeling stelt als voorkeur een NIBHV diploma.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.