Brandpreventieforum Forums Gebruik Bedgebonden

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 86
    #2247 |

Wanneer cassificeren we patienten als "bedgebonden"? iemand die bv een operatie heeft ondergaan en nog niet mag lopen, is die bedgebonden?
    Iemand met een dwarsleasie en heel de dag in een rolstoel zit, is die bedgebonden? Een psycho-cheriatrische patient van 70 in een rolstoel en die van voren niet meer weet dat hij van achteren leeft, is die bedgebonden?

Kortom, hoe moet ik dit bepalen, waar ligt de grens?

Groeten

Arno

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Je zou het als volgt kunnen beredeneren. Met “gebonden” worden in ieder geval geen personen bedoeld die fysiek aan bed zijn vastgebonden, maar die vanwege gezondheid o.i.d. Op bed (moeten) liggen. In geval van vluchten zullen deze personen met bed en al naar een veilige plaats gebracht (gereden) moeten kunnen worden; vandaar ook zwaardere eisen mbt vrije doorgang.

my2cts :bwt:

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

"Wanneer classificeren we" ……….. als oud-preventist ben ik van mening dat WE dat niet moeten doen. De principaal verklaart het één en ander en dat is het. Ooit heb ik een rechtzaak over deze materie verloren. Het betrof een landelijk bekende kliniek met één trappenhuis waar overdag correctieve operaties plaatsvonden. De patiënten konden echt niet lopen, sowieso niet door de algehele narcose. De directie noemde het een dagkliniek en dus geen ziekenhuis. En omdat een dag 24 uur heeft haalde ik uiteindelijk bakzeil bij de RvS.

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

Ok, even een kleine nuance aanbrengen. Als ik zeg wanneer classificeren "we" dan bedoel ik niet per definitie ons preventisten, maar meer de mensheid in het algemeen. Het is een manier van spreken zeg maar.
    Ikzelf heb meer het idee dat aan bed gebonden wil zeggen dat ze permanent aan bed gebonden zijn. Iemand die normaal in zijn rolstoel zit is niet aan bed gebonden denk ik, omdat hij gewoon elke ochtend weer uit bed komt en in zijn rolstoel gaat zitten. Deze redenatie sluit weer aan bij de uitleg van Paul en de visie van de RvS daarop.
    Dus feitelijk wordt dan onderscheidt gemaakt tussen permanent en tijdelijk. Of dat reeel is weet ik niet.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.