Brandpreventieforum Forums Bouw BC gevaarlijke stoffen + schakelkast

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 33
    #1794 |

Ik heb een kleine ruimte (<50m2) met opslag van een ADR-klasse 8 stof. Deze ruimte moet volgens BB in een BC (I) liggen. Mag ik dit BC (I) combineren met een ander BC (II), mits het niet te groot wordt natuurlijk? Mag dit ook nog steeds als er in BC (II) een elektrische schakelkast aanwezig is?

In PGS 15 onder inpandige opslag staat dat klasse 8 uitgezonderd is van de 60 min. eis als er geen bijkomend gevaar is. Mag ik op basis hiervan de schakelkast en de opslag in een BC plaatsen? Kortsluiting lijkt me in dit geval het grootste gevaar.

duiveltjeduiveltje
    Participant
    Post count: 417

Met bijkomend gevaar worden de gevaren van de stoffen bedoeld. Als de stoffen naast bijtend (klasse 8) ook giftig zijn (klasse 6) moet wel worden voorzien in een brandwerende scheiding. Conform BB moeten alleen brandbare en bij brand gevaar opleverende stoffen in een apart BC worden ondergebracht. De lijst van stoffen waarvoor dit geldt, is in de Ministriële Regeling zijn opgenomen, deze is afgestemd met de PGS reeks (klassen 1-5).

tim dielhoff
    Participant

Het zou gaan om ijzer(III)chloride. http://biade.itrust.de/biaen/lpext.dll? … -h.htm&2.0

De meterruimte mag ik naar eigen keus wel/niet in een BC plaatsen. Dus als ik er nu van de opslag en meterruimte een BC maak, wat zou dan de WBDBO eis worden? Volgens BB in beginsel 60 min. maar PGS 15 geeft aan dat voor ADR-klasse 8 geen 60 min. eis geldt. Is er helemaal geen eis dan of vervalt deze automatisch naar 30 min?

–kruisje–
    Participant
    Post count: 665

Deze ruimte moet volgens BB in een BC

Een detail: tijd voor een update van de boekjes die je gebruikt.

Opslag gevaarlijke stoffen en de noodzaakhier dat deze in een brandcompartiment moeten liggen is niet meer in het BB geregeld. Zie laatste versie van de Regeling Bouwbesluit.

tim dielhoff
    Participant

Deze ruimte moet volgens BB in een BC

Een detail: tijd voor een update van de boekjes die je gebruikt.

Opslag gevaarlijke stoffen en de noodzaakhier dat deze in een brandcompartiment moeten liggen is niet meer in het BB geregeld. Zie laatste versie van de Regeling Bouwbesluit.

Artikel 2.104 lid 2 geeft dit toch gewoon aan? Lid 2.
    Onverminderd het eerste lid, liggen een technische ruimte met een gebruiksoppervlakte van meer dan 50 m², een ruimte voor de opslag van bij ministeriële regeling aangegeven brandbare, brandbevorderende of bij brand gevaar opleverende stoffen en een stookruimte als bedoeld in artikel 4.88, vierde en vijfde lid, in een brandcompartiment.

Of telt klasse 8 niet als gevaarlijke stof?

–kruisje–
    Participant

ministeriële regeling aangegeven brandbare, brandbevorderende of bij brand gevaar opleverende stoffen

= regeling bouwbesluit 2003 –> lezen –> conclusie.. niet nodig op basis BB maar is geregeld via milieu voorschriften.

tim dielhoff
    Participant

Ja ok, of het een gevaarlijke stof is geregeld via milieu voorschriften. Milieu voorschrift gebruikt PGS en daar is het een gevaarlijke stof, dus moet het volgens het BB dan in een BC.

Maar goed, de PGS 15 geeft aan dat de 60 min. eis vervalt voor klasse 8 stoffen. Vervalt deze dan naar 30 min. of in zijn geheel? Of ga je dan weer uit van een ‘normaal’ BC en die beoordeel je volgens het BB zonder gevaarlijke stof?

kruislijst
    Participant
    Post count: 1128

En schakelkast is waarschijnlijk NEN 1010.

–kruisje–
    Participant

dus moet het volgens het BB dan in een BC.

Nope niet goed gelezen. De relatie gevaarlijke stoffen en brandcompartimentering volgens het BB bestaat niet meer.

tim dielhoff
    Participant

Nope niet goed gelezen.

hmm, ja hij is gevallen… :oops:

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.