Brandpreventieforum Forums Bouw BB 1992

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 534
    #244 |

Vraagje over het Bouwbesluit 1992: waar staan precies de eisen met betrekking tot de wbdbo tussen een brandcompartiment en een veiligheidstrappenhuis van een woongebouw?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

zelf nazoeken zou ik zeggen…

wetten.overheid.nl, en dan als datum ergens vóór 2003 invullen, en zoeken op bouwbesluit. Die kun je dan als RTF-file opslaan op je PC, dan kun je off-line nalezen. Met ctrl-F kun je zoeken…

Verder natuurlijk even kijken of BB2003 geen strengere eis voorschrijft m.b.t. bestaande bouw.

Maar (j….?), is er bij N…… nou echt niemand die je hiermee kan helpen? R….. of S…… weten dit vast wel uit hun hoofd… :wink:
    (gecensureerd in het kader van de anonimiteit van JH…)

jan hus
    Bijdrager

:shock: ehm… zie je inbox…

jan hus
    Bijdrager

Maar (j….?), is er bij N…… nou echt niemand die je hiermee kan helpen? R….. of S…… weten dit vast wel uit hun hoofd… :wink:
    (gecensureerd in het kader van de anonimiteit van JH…)

Bedankt, zoals je al zei: het wereldje is klein…

jan hus
    Bijdrager

zelf nazoeken zou ik zeggen…

Het enige wat dat oplevert is het onderstaande artikel, maar daar staat het niet volgens mij. In ieder geval niet wat ik zoek.

Artikel 14. Beperking van uitbreiding van brand
    1. De in NEN 6068 bedoelde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag tussen een besloten ruimte waardoor geen vluchtweg voert, anders dan een gemeenschappelijke toiletruimte of een gemeenschappelijke badruimte, en een besloten verkeersruimte waardoor een vluchtweg voert, is, ter beperking van uitbreiding van brand, bepaald overeenkomstig NEN 6068, ten minste 30 minuten. Indien die vluchtweg door een veiligheidstrappehuis voert, is die weerstand ten minste 60 minuten.

Ik zoek de wbdbo tussen een veiligheidstrappenhuis en een besloten ruimte waardoor wel een vluchtweg voert…

Toch maar even R of S bellen dan maar…. :lol:

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Doe ze de groeten maar van Joachim Bolte, van Yacht (eens kijken of ze me nog kennen).

Je hebt het goede artikel te pakken, maar vergeet dat de begripsomschrijvingen in het BB2003 ingrijpend zijn gewijzigd. Wat we tegenwoordig kennen als een Rookvrije vluchtroute was destijds bekend als een ‘vluchtroute’, en wat we kennen als een van brand en rook gevrijwaarde vluchtroute was toen een ‘vluchtweg’. Dit artikel gaat dus eigenlijk erover dat een BRVVR (ofwel een vluchtweg) niet in een compartiment mag zijn gelegen (logisch).
    Tussen die BRVVR en dat compartiment moet een minimale WBDBO zitten van 30 min., behalve wanneer de BRVVR in een veiligheidstrappenhuis ligt, dan upgraden we naar 60. Waarom? Nou, omdat dat veiligheidstrappenhuis ook niet voor niets wordt gevraagd. Die krijg je op basis van samenvallende vluchtroutes. Wanneer dat je enige mogelijkheid is weg te komen, mag je er gerust een tandje bovenop gooien om dat te beschermen.

Een V-trappenhuis is voorts bereikbaar door een niet-besloten ruimte. De deur naar deze niet besloten ruimte hoeft niet brandwerend of zelfsluitend te zijn (hoewel dit wel erg handig is qua gebruik, doen dus!), de WBDBO van 60 geldt echt alleen tussen de schil van het V-trappenhuis en het compartiment. Je kunt soms dus situaties krijgen waarin je niet alle wanden van het trappenhuis 60 hoeft te maken.

Beantwoordt dat je vraag?

jan hus
    Bijdrager

Je hebt het goede artikel te pakken, maar vergeet dat de begripsomschrijvingen in het BB2003 ingrijpend zijn gewijzigd. Wat we tegenwoordig kennen als een Rookvrije vluchtroute was destijds bekend als een ‘vluchtroute’, en wat we kennen als een van brand en rook gevrijwaarde vluchtroute was toen een ‘vluchtweg’. Dit artikel gaat dus eigenlijk erover dat een BRVVR (ofwel een vluchtweg) niet in een compartiment mag zijn gelegen (logisch).
    Tussen die BRVVR en dat compartiment moet een minimale WBDBO zitten van 30 min., behalve wanneer de BRVVR in een veiligheidstrappenhuis ligt, dan upgraden we naar 60. Waarom? Nou, omdat dat veiligheidstrappenhuis ook niet voor niets wordt gevraagd. Die krijg je op basis van samenvallende vluchtroutes. Wanneer dat je enige mogelijkheid is weg te komen, mag je er gerust een tandje bovenop gooien om dat te beschermen.

Een V-trappenhuis is voorts bereikbaar door een niet-besloten ruimte. De deur naar deze niet besloten ruimte hoeft niet brandwerend of zelfsluitend te zijn (hoewel dit wel erg handig is qua gebruik, doen dus!), de WBDBO van 60 geldt echt alleen tussen de schil van het V-trappenhuis en het compartiment. Je kunt soms dus situaties krijgen waarin je niet alle wanden van het trappenhuis 60 hoeft te maken.

Beantwoordt dat je vraag?

Ik was er inmiddels al achter, toch bedankt!

Doe ze de groeten maar van Joachim Bolte, van Yacht (eens kijken of ze me nog kennen).

Zal ik doen…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.