15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 801
    #2584 |

Onlangs is een brandmeldinstallatie (categorie H) geïnspecteerd. Daarbij is aangegeven dat er een automatische melder bijgeplaatst moet worden vanwege een bazenkamerprincipe.
    De bewakingsomvang is daar gedeeltelijke bewaking.
    Oude situatie:
    Kantoor gelegen aan een verkeersruimte. In het kantoor een deur naar een archief. In dit archief is een automatische detector aanwezig (met nevenindicator boven deur en boven gangdeur kantoor).
    In de nieuwe situatie is het gebruik van het archief gewijzigd naar kantoor. Voor het vluchten uit dit kantoor moet dus via het andere kantoor worden gevlucht.
    De inspecteur geeft aan dat het kantoor -waar door gevlucht moet worden- moet worden voorzien van een automatische melder.

Nu heb ik ergens opgepikt dat het bazenkamerprincipe is vervallen met het nieuwe bouwbesluit, maar de details en voorwaarden ken ik niet.

Heeft de inspecteur gelijk dat er een melder geplaatst moet worden of heeft hij ongelijk.
    Graag reacties motiveren; moet ik namelijk ook richting de inspecteur.

bvd J. Nieuwland

kruislijst
    Participant
    Post count: 1128

6.20 lid 5.
    Voor zover vanuit de uitgang van een verblijfsruimte slechts in één richting kan worden gevlucht, zijn de buiten die verblijfsruimte gelegen ruimten waardoor die enkele vluchtroute voert alsmede aan die ruimten grenzende verblijfsruimten en ruimten met een verhoogd brandrisico voorzien van een brandmeldinstallatie met ruimtebewaking als bedoeld in NEN 2535, indien:
    a. de loopafstand tussen de uitgang van een verblijfsruimte en het punt van waaruit in meer dan één richting kan worden gevlucht meer dan 10 m is;
    b. de totale vloeroppervlakte van de ruimten waardoor die enkele vluchtroute voert alsmede van de daarop aangewezen verblijfsruimten meer dan 200 m² is, of
    c. het aantal aan de enkele vluchtroute gelegen verblijfsruimten meer dan twee is.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

@kruislijst

6.20 lid 5 gaat toch over een samenvallende vluchtweg en sluit dan ook niet (helemaal) aan, op de vraag, toch?

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

kruislijst
    Participant

Stiekem wel.

Dit zijn namelijk de eisen die betrekking hebben tot bewaking bij specifieke vluchtsituaties.

De eis waarin staat/stond dat detectie nodig was indien de vluchtroute door een andere verblijfsruimte voerde staat hier niet.

Als de bazenkamer dus niet valt onder de voorwaarden van artikel 6.20 lid 5 is er overeenkomstig het Bouwbesluit geen detectie vereist.

j. nieuwland
    Participant

Stiekem wel.

Dit zijn namelijk de eisen die betrekking hebben tot bewaking bij specifieke vluchtsituaties.

De eis waarin staat/stond dat detectie nodig was indien de vluchtroute door een andere verblijfsruimte voerde staat hier niet.

Als de bazenkamer dus niet valt onder de voorwaarden van artikel 6.20 lid 5 is er overeenkomstig het Bouwbesluit geen detectie vereist.

Dat zoek ik eigenlijk, de eis waarin staat/stond dat detectie nodig was indien de vluchtroute door een andere verblijfsruimte voerde.

Artikel 6.20 ken ik, daar hoort dan ook nog de automatisch aangestuurde ontruiming bij. Ik ben eigenlijk op zoek of het bazenkamerpricipe miv bouwbesluit 2012 is gewijzigd, maar dan met name toegespitst op detectie en niet op veilig vluchten.

J. Nieuwland

mippie esser
    Participant
    Post count: 173

6.20 lid 5.
    Voor zover vanuit de uitgang van een verblijfsruimte slechts in één richting kan worden gevlucht, zijn de buiten die verblijfsruimte gelegen ruimten waardoor die enkele vluchtroute voert alsmede aan die ruimten grenzende verblijfsruimten en ruimten met een verhoogd brandrisico voorzien van een [accentueren]brandmeldinstallatie met ruimtebewaking[/accentueren]als bedoeld in NEN 2535, indien:

a. de loopafstand tussen de uitgang van een verblijfsruimte en het punt van waaruit in meer dan één richting kan worden gevlucht meer dan 10 m is;

b. de totale vloeroppervlakte van de ruimten waardoor die enkele vluchtroute voert alsmede van de daarop aangewezen verblijfsruimten meer dan 200 m² is, of

c. het aantal aan de enkele vluchtroute gelegen verblijfsruimten meer dan twee is.

j. nieuwland
    Participant

6.20 lid 5.
    Voor zover vanuit de uitgang van een verblijfsruimte slechts in één richting kan worden gevlucht, zijn de buiten die verblijfsruimte gelegen ruimten waardoor die enkele vluchtroute voert alsmede aan die ruimten grenzende verblijfsruimten en ruimten met een verhoogd brandrisico voorzien van een [accentueren]brandmeldinstallatie met ruimtebewaking[/accentueren]als bedoeld in NEN 2535, indien:

?? is die reactie aan mij gericht??

Indien ja, dan wil ik wijzen op mijn reactie dat ik noem dat ik 6.20 ken, ook de daar genoemde ruimtebewaking!

J. Nieuwland

sam
    Participant
    Post count: 118

Dat zoek ik eigenlijk, de eis waarin staat/stond dat detectie nodig was indien de vluchtroute door een andere verblijfsruimte voerde.

Heeft nooit in het BB gestaan. Was een gelijkwaardige invulling voor het niet voldoen aan art. 2.146, twaalfde lid (+ evt. veertiende lid).

duiveltjeduiveltje
    Participant
    Post count: 417

Dit staat nu in art. 2.102 lid 2b.

sam
    Participant
    Post count: 118

Dit staat nu in art. 2.102 lid 2b.

Neem aan dat je 12b bedoelt??? :D

Maar ook dan is dat onjuist. Dit artikel gaat namelijk alleen over de ontvluchting vanuit .

Bazenkamerprincipe is in het Bouwbesluit 2012 dus helemaal komen te vervallen (behoudens dan eventueel het artikel met betrekking tot ruimtebewaking bij een ‘doodlopend eind’, wat al door Kruislijst genoemd is).

johan
    Participant
    Post count: 621

Yep, het bazenkamerprincipe is niet meer, zoals ook het doodlopend eind van max 15m verdwenen is.

j. nieuwland
    Participant

Heren dank voor uw aller reactie.
    Ben er echter nog niet helemaal uit (of misschien moet ik zeggen de inspecteur), de situatie van een bazenkamer, dus vanuit een verblijfsruimte vluchten door een andere verblijfsruimte voordat een verkeersruimte wordt bereikt, is anders dan een doodlopend eind. Dit omdat je in die situatie vanuit een verblijfsruimte wel in een verkeersruimte uitkomt.

Is het in bouwbesluit 2012 toegestaan te vluchten door een verblijfsruimte?
    En waar staat dat dan? Ik moet handvatten hebben om de inspecteur te overtuigen.

Bij voorbaat dank,

J. Nieuwland

kruislijst
    Participant

Je kan het ook omdraaien: voor afkeur zal de inspecteur moeten aantonen dat de situatie niet voldoet.

Zie afdeling 2,12 Bouwbesluit, niveau bestaande bouw

jan hus
    Participant
    Post count: 534

Je kan het ook omdraaien: voor afkeur zal de inspecteur moeten aantonen dat de situatie niet voldoet.

Zie afdeling 2,12 Bouwbesluit, niveau bestaande bouw

Lijkt mij ook. Maar als je een handvat wilt hebben: artikel 2.102 verbiedt het niet, dus is het toegestaan.

johan
    Participant
    Post count: 621

Precies, er spelen hier binnen het subbc eigenlijk maar 2 dingen,

de max loopafstand op basis van art 2.102 en het al dan niet toepassen van een bmi / oai op basis van art. 6.20 lid 5

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.