Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Basisontwerp Inspectiecertificaat

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 621
    #2607 |

Met het spitten in de nieuwe inspectieschema’s loop ik tegen de volgende vragen aan.

Vanuit het inspectieschema brandbeveiliging “Inspectie brandbeveiligingssystemen (VBB-BMI-OAI-RBI) op basis van afgeleide doelstellingen” wat fungeert als het inspectieschema als bedoeld in het BB 2012 :

Wordt in tabel 7.3.3. (BMI) en 7.3.4. (OAI) aangegeven dat het basisontwerp op aanwezigheid en volledigheid moet worden getoetst.
    Vanuit deze tabellen wordt verwezen naar paragrafen 2.6.1. (BMI) en 2.7.1.( OAI) van het deel “Inspectiecriteria brandbeveiliging – goed en afkeurcriteria” welke op hun beurt weer verwijzen naar 7.1 van het “inspectieschema brandbeveiliging – Inspectie basisontwerp brandbeveiligingssystemen op basis van afgeleide doelstellingen”.

In 7.1 van het “inspectieschema brandbeveiliging – Inspectie basisontwerp brandbeveiligingssystemen op basis van afgeleide doelstellingen” wordt in een tabel aangegeven wat het basisontwerp moet omvatten. Het betreft hier de basisgegevens, de objectgegevens en de uitgangspunten.

Onder het motto goedkoper kunnen we het niet maken maar wel makkelijker….

De vragen :

-Moet nu voor elke BMI / OAI waarvoor een inspectiecertificaat wordt vereist in aanvulling op een PVE ook een basisontwerp worden opgesteld ?

-Mag het PVE worden gezien als een Basisontwerp ?

-Moet of mag het PVE samen met het basisontwerp in een document worden gegoten wat we dan een UPD gaan noemen ?

-Of is bij een reguliere BMI / OAI geen basisontwerp nodig ?

Bij voorbaat dank !

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

‘het’ PvE? wat is dat?

Met de PvE’s uit de NEN 2535 en 2575 is er onvoldoende informatie (o.a. risicoanalyse ontbreekt). Het PvE moet dus worden voorzien van extra informatie om als basisontwerp te fungeren volgens de regeling.

johan
    Bijdrager

‘het’ PvE? wat is dat?

Met de PvE’s uit de NEN 2535 en 2575 is er onvoldoende informatie (o.a. risicoanalyse ontbreekt). Het PvE moet dus worden voorzien van extra informatie om als basisontwerp te fungeren volgens de regeling.

Ik kom de term risicoanalyse niet tegen het inspectieschema. Wel wordt er vanuit de terminologie (hoofdstuk 2 van het Inspectieschema) aangeveven dat in het basisontwerp de uitgangspunten, ontwerpkeuzes en functionele eisen ten aanzien van de brandbeveiliging moeten zijn vastgelegd in bijvoorbeeld een MPD, UPD, PVE of bestek.

"Brandbeveiliging" wordt in de dezelfde terminologie vertaald als het samenhagend geheel van bouwkundige, installatietechnische en organisatorische maatregelen. Ik zou dit voor mijn gevoel kunnen vertalen als het brandbeveiligingsconcept voor het betreffende gebouw.

De voorzichtige conclusie zou zijn dat er inderdaad bij de eis voor een inspectiecertificaat ook altijd vooraf een basis ontwerp opgesteld moet zijn. In dit ontwerp is de brandbeveiliging meegenomen en dit mag samen met het voormalige PVE in een document worden gecombineerd.
    Maar hoe gaan we dit gecombineerde document dan noemen ?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Maar hoe gaan we dit gecombineerde document dan noemen ?

Basis ontwerp of uitgangspuntendocument.

Het CCV werkt ook aan een schema waarin juist vastgelegd zal worden wat er in z’n document moet komen te staan.

johan
    Bijdrager

Ok ! dank je voor de imput ! t wordt langzaam duidelijk ! ;)

johan de boer
    Bijdrager
    Post count: 48

Ik begrijp het wel maar ik snap het niet. Zouden jullie de materie niet gewoon in je eigen woorden kunnen schrijven.
    Veel lezers haken al af bij meer dan 30 seconden lezen. Is allemaal onderzocht. En dat terwijl het onderwerp best interessant zou kunnen zijn. Wat zijn de commerciele plussen en minnen. Kost het geld of gaat het me geld opleveren.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Ja ja, het doeldenken komt er aan. Het zal even wennen worden voor een ieder.

X never ever marks the spot

johan
    Bijdrager

Ik begrijp het wel maar ik snap het niet. Zouden jullie de materie niet gewoon in je eigen woorden kunnen schrijven.
    Veel lezers haken al af bij meer dan 30 seconden lezen. Is allemaal onderzocht. En dat terwijl het onderwerp best interessant zou kunnen zijn. Wat zijn de commerciele plussen en minnen. Kost het geld of gaat het me geld opleveren.

Het onderwerp is inderdaad best interessant maar met het doorspitten van de relevante stukken stuit je nu eenmaal op nieuwe termen waarvan de betekenis nog niet geheel duidelijk is. We blijven het maar gewoon volgen ! meer kunnen we niet doen ;)

johan
    Bijdrager

langs deze weg de antwoorden van het CCV.

Hieronder de antwoorden op uw vragen:
    1. Moet voor elke BMI/OAI waarvoor een inspectiecertificaat is vereist in aanvulling op het PvE ook een basisontwerp worden gemaakt?
    Antwoord: Nee dat hoeft niet. Het basisontwerp (zie hoofdstuk 2 Terminologie) is een containerbegrip voor een veelheid van documenten die in de praktijk worden gebruikt om uitgangspunten in vast te leggen. Voor brandmeldinstallaties en ontruimingalarminstallaties wordt doorgaans een Programma van Eisen (PvE) toegepast. Het PvE is dan het Basisontwerp.

2. Mag het PvE worden gezien als een Basisontwerp?
    Antwoord: Ja, zie vraag 1. Het PvE tezamen met de aangewezen norm zijn de grondslag voor het detailontwerp.

3. Moet of mag het PvE samen met het basisontwerp in een document worden gegoten wat we een UPD gaan noemen?
    Antwoord: Ja, zie vraag 1. Ook een UPD valt onder het containerbegrip Basisontwerp. Het gaat erom dat de inspecteur alle noodzakelijke informatie krijgt aangeleverd, het format of de naam van het document is voor de inspecteur minder van belang. De noodzakelijke informatie is doorgaans in de norm aangegeven (zie bijvoorbeeld NEN2535:2009, Bijlage A, art. A.2.1).

4. Is bij een reguliere BMI/OAI geen basisontwerp nodig?
    Antwoord: Een basisontwerp is altijd nodig. Een basisontwerp is een containerbegrip en kan in de praktijk bestaan uit diverse documenten (zie de vragen 1 t/m 3).

Met vriendelijke groet,

Desiree Pot
    Adviseur Conformiteitschema’s

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.